leatherback schreef :
Mooizo schreef : Ik zou doen wat ik al eerder heb gezegd, ik zou de oude aanzet van oude takken met de dremel uit hollen.
En ik weet niet of ik mij zorgen zou maken over eventuele knobbels.
Ik zou de snoeiplekken netjes maken in het voorjaar.
Dit is wat Leatherback zij en dat zeg ik ook
ALS je bedoeld, uithollen van de takstompen om ze dicht te laten groeien, ja. Ik wil op mijn japanse acers geen holtes (uros) hebben. Mijn doel zou zijn om alle oude snoeiwonden te laten helen, wat zeker bij een boom in dit stadium nog goed kan.
NIET DOEN WAT MOOIZO ZEGT!!!
Als je holtes maakt in een esdoorn gaat die nooit echt dicht groeien. Het kan zelfs verder rotten en dan kan de hele boom er lelijker op worden.
De boom heeft nog veel groeiruimte en zo kunnen mooi afgewerkte, vlakke, wondes op enkele jaren dicht groeien.
De bochten bovenin de boom zullen met der tijd afzwakken naar mate de stam dikker wordt.
Als het mijn boom was zijn er 2 opties.
1. De boom verder opbouwen zoals hij er nu voor staat. Misschien enkele takken op andere plaatsen enten en zo een mooie slanke boom vormen.
2. De boom in een grotere kist of volle grond zetten en enkele jaren laten aandikken. De onderstam mag toch wel het dubbel worden. Daarna helemaal opnieuw beginnen met takken op te bouwen.
De basis is wel goed, maar het hangt ervan af wat je zelf voor ogen ziet voor de toekomst.
Gr.