Ik had hem nooit zo gevormd, maar dat is natuurlijk altijd zo bij vormingen, iedereen heeft zijn eigen visie.
Bij de foto van de startplant had je het gevoel dat het een boom was, nu is het een plat liggend recht stuk waarop 2 takken naar boven staan.
bovendien zijn ze even hoog, en de linkse, die de dikste zou moeten zijn, is nu nog de dunste.
Akkoord, dat kan je met groei en snoei nog veranderen, maar dat gaat jaren kosten, terwijl je een boompje had wat na een eerste vorming best een mooie pre-bonsai had kunnen zijn.
Dat wortelprobleem kan je oplossen met wortelenten, ik heb ook een Larix die dat probleem had, die staat nu mooi in positie met een nebari door wortels te enten.
Ik heb een snelle schets gemaakt van wat ik er in zag, die kronkel die onder de grond zit heb ik gebruikt voor zover ik kan zien hoe die loopt, de rest los je op door de wortels te verbeteren, desnoods marcotteer je net onder die kronkel en dan heb je ook de wortels waar ze moeten zijn.
Je had een mooie hoofdstam en aan de rechterkant een dikke vertakking die omhoog staat waarop je een klein boompje kon maken.
Maar zoals ik al zei, ieder zijn visie, maar ik vind dat je altijd de boom moet volgen naar wat die biedt, ik zie soms vormingen van een boom die bvb aangeeft dat het een literati moet worden, en dan maken ze er een cascade van, dat ziet er dan zo gekunsteld uit en vraagt jaren om terug naar een aanvaardbaar imago te groeien.
Bij jouw startplant had ik op een 3-tal jaren al een heel aanvaardbare bonsai gemaakt denk ik, die het imago van mijn schets benadert.
Als je vindt dat ik dat helemaal fout zie mag je me daar zeker op repliceren hoor, geen probleem, het is dan ook maar mijn visie, zoals er zoveel zijn.
Groeten Luc.