Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Lariks dolomieten 4 jaren 8 maanden geleden #84016

• Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 957
Erg zonde vind ik... alles wat de boom karakter gaf is verdwenen: een leuke beweging in de stam en natuurlijk neerhangende takken op goede plekken..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lariks dolomieten 4 jaren 8 maanden geleden #84017

• LucRoux
  • Onderwerp Auteur
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 295

Marco buijsman schreef : Erg zonde vind ik... alles wat de boom karakter gaf is verdwenen: een leuke beweging in de stam en natuurlijk neerhangende takken op goede plekken..

Auch- die doet pijn...
Nee, ik snap wel wat je bedoelt maar de boom heeft zo een mooi verdraaid stuk ( voorlopig) onder de grond zitten dat ik dat absoluut wil gebruiken. Dat impliceert dat ik de boom totaal anders heb moeten inplanten, waardoor deze styling er gekomen is. Tweede "probleem" om hem rechtop te houden is dat hetgeen nu nog onder de grond zit gekromd is met wortels op 2 hoogtes, waarvan de onderste dikke wortels in een totaal verkeerde hoek steken om ooit te dienen als nebari.

Lariks dolomieten 4 jaren 8 maanden geleden #84018

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541

Marco buijsman schreef : Erg zonde vind ik... alles wat de boom karakter gaf is verdwenen: een leuke beweging in de stam en natuurlijk neerhangende takken op goede plekken..

om eerlijk te zijn moet ik zeggen dat dat ook mijn gedachte was achter de eerdere vraag. Ik had niet deze richting gekozen. De wortelvoet bepaalt mede wat er gebeurd, en die kunnen we niet zien. Maar ik vermoed dat het materiaal betere opties had dan dit

Lariks dolomieten 4 jaren 8 maanden geleden #84021

• Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 957

LucRoux schreef :

Auch- die doet pijn...
Nee, ik snap wel wat je bedoelt maar de boom heeft zo een mooi verdraaid stuk ( voorlopig) onder de grond zitten dat ik dat absoluut wil gebruiken. Dat impliceert dat ik de boom totaal anders heb moeten inplanten, waardoor deze styling er gekomen is. Tweede "probleem" om hem rechtop te houden is dat hetgeen nu nog onder de grond zit gekromd is met wortels op 2 hoogtes, waarvan de onderste dikke wortels in een totaal verkeerde hoek steken om ooit te dienen als nebari.

Uiteraard kun je op een foto een boom maar moeilijk beoordelen, en al helemaal niet wat er onder de grond zit.... aangezien t een Larix is, die nogal flexibel is: wellicht kun je met buig-, zaag- en trekwerk die wortels nog van stand veranderen?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: LucRoux

Lariks dolomieten 4 jaren 8 maanden geleden #84024

• Diluca
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 304
Ik had hem nooit zo gevormd, maar dat is natuurlijk altijd zo bij vormingen, iedereen heeft zijn eigen visie.
Bij de foto van de startplant had je het gevoel dat het een boom was, nu is het een plat liggend recht stuk waarop 2 takken naar boven staan.
bovendien zijn ze even hoog, en de linkse, die de dikste zou moeten zijn, is nu nog de dunste.
Akkoord, dat kan je met groei en snoei nog veranderen, maar dat gaat jaren kosten, terwijl je een boompje had wat na een eerste vorming best een mooie pre-bonsai had kunnen zijn.
Dat wortelprobleem kan je oplossen met wortelenten, ik heb ook een Larix die dat probleem had, die staat nu mooi in positie met een nebari door wortels te enten.
Ik heb een snelle schets gemaakt van wat ik er in zag, die kronkel die onder de grond zit heb ik gebruikt voor zover ik kan zien hoe die loopt, de rest los je op door de wortels te verbeteren, desnoods marcotteer je net onder die kronkel en dan heb je ook de wortels waar ze moeten zijn.
Je had een mooie hoofdstam en aan de rechterkant een dikke vertakking die omhoog staat waarop je een klein boompje kon maken.
Maar zoals ik al zei, ieder zijn visie, maar ik vind dat je altijd de boom moet volgen naar wat die biedt, ik zie soms vormingen van een boom die bvb aangeeft dat het een literati moet worden, en dan maken ze er een cascade van, dat ziet er dan zo gekunsteld uit en vraagt jaren om terug naar een aanvaardbaar imago te groeien.
Bij jouw startplant had ik op een 3-tal jaren al een heel aanvaardbare bonsai gemaakt denk ik, die het imago van mijn schets benadert.
Als je vindt dat ik dat helemaal fout zie mag je me daar zeker op repliceren hoor, geen probleem, het is dan ook maar mijn visie, zoals er zoveel zijn.
Groeten Luc.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Lariks dolomieten 4 jaren 8 maanden geleden #84028

• LucRoux
  • Onderwerp Auteur
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 295
Hey Diluca , fantastische schets, je hebt talent! Ziet er wel netjes uit zo... maar de styling is wat ze is nu, en zeker omdat de emotionele referentie naar de 2 broers er is en de jongens het ook fantastisch vinden ga ik hiermee verder. De jongens moeten nog groeien, zowel in de boom als in het echt....

Luc

Lariks dolomieten 4 jaren 8 maanden geleden #84029

• Diluca
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 304
Uiteraard, je hebt ook geen andere keuze meer nu, het zal heel wat meer jaren vergen maar dan zou ik naar zoiets trachten te gaan.

Groeten Luc.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

• Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts