Even deze knakker delen,
Is een witte den niet geent dus op z'n eigen wortelgestel.
Daarom zijn de naalden lichter groen van kleur. de wat gelere puntjes zijn oudere naalden die er in de herfst vanaf gaan.
Deze soort een stuk gevoeliger dan de geënte versie dat is ook de reden dat ze ze enten op de wortels van een zwarte den die sterker zijn.
En natuurlijk omdat ze dan sneller groeien. Witte dennen groeien heel traag van nature.
Oude boom vooral ook grote boom met een beetje doodhout. Een van de boompjes is aan een kant dood en is vanuit de de onderkant verdikt en verder gaan groeien.
Kan ik er nog meer over zeggen. Oh ja de kluit was vast geklampt aan de pot en heb een centimeter rondom vrij gemaakt en opgevuld met kiryu.
Dit omdat met onze lekkere natte zomer de afwatering dan een stuk beter word aangezien ze liever droger staan. (minder kans op wortelrot)
De wortel aan de voorkant tja.. Ik ga hem niet zomaar verwijderen uit ervaring weet ik dat witte dennen hun takken aan groepen wortels verbonden zijn, als er een groep uitvalt kan hij zomaar een deel af laten sterven en dat risico neem ik niet.
Verder is ie nog in training de vorm die je nu ziet is niet de uiteindelijke vorm die ik in gedachten heb.
In de toekomst zal ie verpot worden en wat gedraaid omdat het een 5 stam is en de 5e stam nu niet heel zichtbaar is die zit nu achter de hoofdstam.
Ook is de bedoeling hem wat meer in balans te brengen en de rechterkant onder vol te laten groeien daar had hij ooit een probleem jaja in de wortels en was t loof vrijwel verdwenen. dat begint nu terug te groeien.
heb hem laatst licht bedraad om wat meer licht en lucht in het geheel te krijgen.
Neem hem over binnenkort mee naar 'n sensei
, want dat ie is zeker en dan gaan we er eens goed naar kijken.
Die man vertrouw ik blind en ben dan ook in de volle overtuiging dat deze ooit ergens op een tentoonstelling komt te staan.
zoals ie er nu bij staat.
dode hout onderin
en eentje met mn meissie ernaast voor grootte en voor het bedraden.