Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Eerste buiten bonsai 8 jaren 5 maanden geleden #50576

• Ik ben een bonsai kind
  • Ik ben een bonsai kind's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 1
Dit is mijn eerste buitenbonsai! Ik heb de boom al gesnoeid en die draden zijn er voor om de takken in de goeie richting te laten groeien.

Wat vinden jullie ervan?
Commentaar en kritiek is altijd welkom!

Groet yannick (jonge yannick)

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste buiten bonsai 8 jaren 5 maanden geleden #50582

• Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 272
Heb je een foto van voor je gesnoeid hebt? Bedraden gebeurd met een soort ijzerdraad (koper, aluminium) Maar die is nogal duur, ik zou het geld die je had vrijgemaakt voor een boompje voorlopig nog wat sparen. Dit boompje vraagt nog niet om bedrading. Maar een van de investeringen waar je praktisch niet rond kunt bij bonsai is ijzerdraad. Voor gereedschap heb je helemaal niet zoveel nodig om te beginnen. Iedere hobby kost wat geld, maar je hoeft ook geen dure en speciale tangen,... Er zijn altijd wel wat gratis/goedkope alternatieven

Ik heb deze soort niet, maar kan je wel één ding meegeven: les 1 is je boompjes in leven houden ;) Je moet ook veel geduld gaan uitoefenen, als je begint met bonsai is je enthousiasme groot en is het soms moeilijk om je bomen "met rust" te laten. Er zijn perioden waar je er dan wel moet aan werken! Ook kan je als je een nieuwe boom koopt eerst eens een jaartje kijken hoe die groeit, of op advies van iemand hier aan de slag.

Ik ken niks over deze boomsoort, wat weet jij er al van? Informatie is de sleutel voor het onderhoud van je boom. Je kan veel opzoeken maar niet alles op het internet is waar. Daarom moet je ook gaan kijken naar de bron van je informatie. Als je gaat twijfelen dan vraag je het hier even.

En met informatie alleen ben je niks, de handelingen leer je met de jaren! Er zitten hier enkele mensen met vele jaren ervaring op het forum waar ik erg naar opkijk hoe ze mooie bomen vormen. Zoals ik het hier al vaker zei: "niemand leert piano spelen door een boek te lezen"

Ik heb je niet veel verder geholpen met je boompje, maar wens je alvast succes ermee. Ik hoop toch je hier en daar wat bij gebracht te hebben. :)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ik ben een bonsai kind

Eerste buiten bonsai 8 jaren 5 maanden geleden #50586

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Is het een moerascyprus? Die hebben, zoals de naam doet vermoeden, graag natte voeten. ik heb er ooit een gehad, en had geen zin om zo vaak te gieten. Die heb ik met de tenen in de vijver gezet. Dat vond de boom prachtig.

Ze groeien heel hard onder de juiste omstandigheren.

Ik vind deze wel grappig, maar zou werken aan een dikkere stam. Vooral omdat ze zo snel groeien, is het lastig een kleinere boom in vorm te houden (Maar het KAN zeker wel, op mijn vereniging hebben een paar mensen mooie voorbeelden).

Het was niet mijn plant, dus ikheb die van mij weg gegeven. Ga je dus ook zeker niet suggereren wat ermee te doen :D

Eerste buiten bonsai 8 jaren 5 maanden geleden #50587

• Ik ben een bonsai kind
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 1
Dank u wel en ja ik weet hoe ik het boompje in leven moet houden. Het komende jaar zal ik het boompje gewoon verzorgen en af en toe een uitgeschoten takje weg halen,.

Het is trouwens een dawn redwood in het engels dus miss heb je daar iets aan haha!

Eerste buiten bonsai 8 jaren 5 maanden geleden #50588

• Ik ben een bonsai kind
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 1
Het is idd een moeras cyprus (dawn redwood). En om de stam dikker te maken moet je gewoon terug snoeien als hij groeit toch?

Groet jonge yannick

Eerste buiten bonsai 8 jaren 5 maanden geleden #50590

• marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 718

Ik ben een bonsai kind schreef : Het is idd een moeras cyprus (dawn redwood). En om de stam dikker te maken moet je gewoon terug snoeien als hij groeit toch?

Groet jonge yannick

dawn redwood is metasequoia... en dus geen moerascypres= taxodium

Laast bewerkt: Post by marcellucas.

Eerste buiten bonsai 8 jaren 5 maanden geleden #50592

• Ik ben een bonsai kind
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 1
Oo oepsie het is idd en metasequoia....sorry

Yannick

Eerste buiten bonsai 8 jaren 5 maanden geleden #50594

• Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 272

Ik ben een bonsai kind schreef : Het is idd een moeras cyprus (dawn redwood). En om de stam dikker te maken moet je gewoon terug snoeien als hij groeit toch?

Groet jonge yannick

Stam dikker maken doe je net door niet te gaan snoeien. Dat doe je vooral door de bovenste tak vrij te laten groeien. Er wordt vaak gezegd 1 meter groei is gelijk aan 1 cm stamdikte. Maar dat wil wel niet zeggen dat je de boom 25 meter hoog moet laten groeien voor 25 cm stamdikte ;) Je moet die ook regelmatig terug snoeien, maar helemaal niet vaak. Je moet eigenlijk gewoon zorgen dat er veel loof staat zodat de stam zich gaat aanpassen (verdikken) aan de hoeveelheid loof die hij moet gaan voeden/voorzien van water.

Iedere boom is anders, en reageert anders op snoei. Ga zeker geen boom hard snoeien als je niet weet als hij dit aankan. Sommige bomen ontwikkelen zelden tot nooit nieuw loof op het oude hout! Sommige bomen kan je "kaal" zetten en enkele maanden later weer vol nieuw loof staan terwijl anderen hier aan kunnen sterven.

Zoals lb zegt, de ene heeft graag constant natte voeten de andere staat liever aan de "drogere" kant. Niet dat de bomen aan de drogere kant geen water hoeven, maar dat je lang genoeg moet wachten wanneer je terug water geeft.

Dus focus je vooral op de soort! dawn redwood is net hetzelfde als de watercipres, of gewoon de metasequoia. Familie van de sequoiadendron. Die heb ik wel, maar die is helemaal niet naaldverliezend. Dus zo zie je maar... zelfde familie maar toch al een groot verschil!

Het lijkt allemaal niet zo simpel, maar eens je de basis wat snapt ben je al een heel stuk verder!

Eerste buiten bonsai 8 jaren 5 maanden geleden #50595

• Ik ben een bonsai kind
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 1
Ok

Eerste buiten bonsai 8 jaren 5 maanden geleden #50604

• dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 940
leuke boom yannick pluspunt dat de stam niet een rechte stok is maar mooi beweegt
heel veel plezier/succes ermee en niet schrikken als hij in de herfst zijn naalden er af gooit :p

• Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts