Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Azalea pot suggesties 8 jaren 5 maanden geleden #49915

• DLbonsai
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 6
Ik weet dat er op t forum een aantal azalea liefhebbers zitten en daarom deel ik er een van mij.
Ook zoek ik nog een nieuwe pot voor volgend jaar en was benieuwd of jullie suggesties hebben.

De boom is 32cm hoog, 40cm breed en de voet is 13 breed.

Ik weet hij is achterin onder nog wat leeg maar daar ben ik een nieuwe tak aan t kweken.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Azalea pot suggesties 8 jaren 5 maanden geleden #49916

• Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 272
Ik heb nog nooit een wortelkluit van een azalea gezien dus ik hou me afstandelijk qua een suggestie te geven van een pot. Maar het is alvast een mooie boom! :) En die gaat ook in bloei :evil: (de mijne laat wat op zich wachten)

En alvast succes bij het vinden van een pot ;)

Azalea pot suggesties 8 jaren 5 maanden geleden #49917

• knoep
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 348
Mooie boom. Zou wel voor dezelfde kleur gaan. Ze moeten niet altijd in een geglazuurde pot staan. Ik zou ook voor een rechthoekige gaan, iets lager en wat verfijnder.

Heb er zelf zo eentje klaar staan om mijn nikko in te zetten.

Zoals de groene op de foto maar met de kleur als op de 2de foto.

Dan komen de bloemen meer tot hun recht vind ik

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Azalea pot suggesties 8 jaren 5 maanden geleden #49918

• DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 504
Mooie boom!

Aangezien de voet 13cm br is mag de pot zeker 13cm hoog zijn.
Normaal gaan ze bij vrouwelijke bomen voor glazuur dus zou ik naar deze uitkijken, zelf koop ik enkel nog potten die handgemaakt zijn, er zijn ondertussen heel wat pottenbakkers in bonsai land die schitterend materiaal leveren.
Het zou zonde zijn om zo'n mooie boom in een goedkope pot te zetten (persoonlijk dan maar ieder zijn budget uiteraard)

Breedte van de pot zou als ik het goed heb 2/3 van de hoogte mogen zijn.

Azalea pot suggesties 8 jaren 5 maanden geleden #49919

• knoep
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Er zijn idd goede pottenbakkers die potten op maat maken. Maar een boom in training hoeft geen dure hand gemaakte pot. Want zo staan er veel boompjes in potten die 10 leer meer waard zijn dan het boompje. Is wel niet zo in het geval van de boom in dit topic

De juiste pot bij een boom komt als de boom op punt staat. In dit opzicht is de pot waar deze satsuki in staat zelfs ideaal.

De enige reden om van een goedkop pot naar een andere goedkoper pot te verhuizen is omdat de pot kapot is ofwel omdat de vorige pot eigenlijk veel te groot os en moeilijk te hanteren.

Azalea pot suggesties 8 jaren 5 maanden geleden #49920

• Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 272

knoep schreef : Er zijn idd goede pottenbakkers die potten op maat maken. Maar een boom in training hoeft geen dure hand gemaakte pot. Want zo staan er veel boompjes in potten die 10 leer meer waard zijn dan het boompje. Is wel niet zo in het geval van de boom in dit topic

De juiste pot bij een boom komt als de boom op punt staat. In dit opzicht is de pot waar deze satsuki in staat zelfs ideaal.

De enige reden om van een goedkop pot naar een andere goedkoper pot te verhuizen is omdat de pot kapot is ofwel omdat de vorige pot eigenlijk veel te groot os en moeilijk te hanteren.

of misschien om toch eens een ander uitzicht te hebben. Als je budget het toe laat kan je altijd wel eens een ander potje gaan. Vroeg of laat krijgt een ander boompje de plaats in je "oude" pot. Ik gebruik zelf relatief goedkope potten. Ik wissel regelmatig eens af, of die gaat inderdaad gewoon terug in dezelfde pot. En volg je hier wel in de kleur. Azaleas staan mooi in bruine potten. En heb eens 1 gezien in een donkerpaarse schaal, wat ook niet mis was!

Azalea pot suggesties 8 jaren 5 maanden geleden #49922

• knoep
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Ja ik herbruik mijn potten ook hoor.ik heb een pot voor een boom bedteld, en als die verpot is dan gaat er een andere uit een container in die pot.heb er hier dure en en heb er ook goedkopen. Ik heb 2 bomen in opbouw fase in dure handgemaakte potten staan. Omdat 1 er al in stond bij aankoop en de andere wou ik zo. De rest staan allemaal nog in hun pvc pot of goedkope massaproductie pot.

Iedereen kijkt zeker naar zijn budget, ik ook.

Maar je moet ook naar de boom kijken. Waarom een boom in opbouw die nog veel groei heeft in een handgemaakt, op maat gemaakte pot steken.

Of waarom een boom in opbouw in een handgemaakte , veel te grote pot steken omdat je veel groeiruimte wil en toch een mooie pot.

In bijde gevallen weg gegooid geld. Alles op zijn tijd.

Laast bewerkt: Post by knoep.

Azalea pot suggesties 8 jaren 5 maanden geleden #49923

• DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 504
Hmmm... en gesigneerde pot koop je soms voor 200 € kan afhankelijk van de grote best wat meer zijn maar de boom in deze draad lijkt je me toch niet te krijgen voor 200€ dus de pot meer kosten dan de boom...

Daarbij stel ik vast dat gesigneerde potten enkel stijgen in waarde, zo kocht ik 20jaar geleden een Tokoname pot en blijkt dat hij nu aardig wat waard is dus weggegooid geld weet ik niet zo zeker.

Maar geen getreur ieder zijn mening over investering van zijn/haar duur verdiende centen.

Persoonlijk kijk ik graag op een mooie pot en ben ze zelf gaan verzamelen omdat ik dit toch zo'n prachtige kunst vind en ik bij verpotten af en toe eens een pot kan testen, potten uitwisselen tussen de bomen doen er heel veel vermoed ik.

Azalea pot suggesties 8 jaren 5 maanden geleden #49925

• DLbonsai
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 6
Het is zeker waar dat het zonde zou kunnen zijn een dure handgemaakte pot onder een boom in training te plaatsen, maar het oog wil ook wat idd.
Deze boom ben ik een nieuwe achtertak aan t kweken en de linkertak aan t verdikken door hem te gaan laten groeien. (Na de bloei allemaal)
Dus veel grove training gebeurd er niet meer.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RaymondvandenBurg

Azalea pot suggesties 8 jaren 5 maanden geleden #49926

• DLbonsai
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 6
Maar in t kader van groei kan ik de pot niet veel ondieper hebben dan hij nu is.
Eigenlijk volgens jullie staat ie al in de juiste kleur dus?
En de huidige pot lijkt ook een beetje op de potten die knoep liet zien.
Hoe staan jullie tegenover lichte aardetinten bij azalea potten? Een beetje de stamkleur.

• Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts