Nieuw project: vorige week heb ik via Marktplaats een partij Buxus verkregen, gratis en voor niks. Nieuw hegje aangeplant, en jawel mijn oog viel op 2 interessante buxussen. De eerste staat inmiddels een week op pot. Ik heb 'm direct 's middags teruggesnoeid, voorlopig en gepot. Met het idee hem later precieser te bewerken. 's Avonds lezen, lezen, lezen. En, grote schrik, wat lees ik: Buxus maakt zeer moeilijk nieuwe knoppen op oud hout, vergelijkbaar met Juniperus. Het hout trouwens ook, is zeer hard, rot niet en is als Yin ter gebruiken! Buxus schijnt alleen nog uit te lopen als er iets van groene blaadjes op de tak is achtergebleven. gelukkig heb ik dat intuïtief ook gedaan, en tot mijn grote vreugde beginnen er deze week tal van verdikkingen te groeien op de stam en de takken. Knoppen!
Ik heb 'm in een koele ruimte binnen gehouden om te veel uitdrogen te voorkomen, dat schijnt cruciaal te zijn. En veel beneveld, dat wordt kennelijk op prijs gesteld.
Ik hoop er mee verder te kunnen, want de hoofdvorm is nu al interessant met een mooie stam en goede wortelpartij. Als er nieuwe uitlopers komen, ga ik de rest terugsnoeien.
En ik heb er nog 1 voorlopig ingekuild, die ga ik ook asap aanpakken.
Leuke soort toch wel, al heb ik er eerder nooit zo veel naar omgekeken. Mooie voorbeelden gevonden op internet. Meer mensen bezig met Buxus???