Ik zou voorzichtig zijn met alle adviezen in deze draad. Als je ze allemaal op gaat volgend krijg je hele vreemde resultaten. Mijn gedachten..
- Jeneverbes haalt zijn kracht uit het loof, niet uit de wortels. Dit in tegenstelling tot loofbomen, die hun kracht in de wortels hebben: Bij loofbomen leidt verwijderen van loof/takken tot extra kracht in de rest. Bij naaldbomen leidt verwijderen van takken en loof tot sukkelen van de rest van de plant (Denk aan ontstaan van stressloof: Dit is compensatie. Denk ook aan advies: Niet te veel loof in een keer tegelijk weghalen bij jeneverbessen).
- Bomen moeten in een pot staan die past qua grootte bij de loofpartijen. Een te grote pot blijft te lang nat. Dit leidt tot koude natte wortels welke slecht groeien.
Ik zou dus de kluit uit de pot nemen. Voorzichtig aarde verwijderen, met zo min mogelijke schade aan de wortels (Vraag iemand op een vereniging om mee te helpen als je dit niet eerder gedaan hebt) en dan in een pot met goed drainerend substraat. Als je je zorgen maakt over het verwijderen van een deel van de grond, dan kan je ook een grotere pot pakken, maar echt marginaal groter. Als het mijn boom zou zijn, zou ik proberen tot 3/4 van de oude grond te verwijderen en hem terugzetten in dezelfde pot. Hierbij proberen geen wortels kapot te maken.