Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Nog een azalea topic... 8 jaren 7 maanden geleden #46631

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Leuke azalea hoor. Ben benieuwd naar de bloei. Fototje.. :whistle: ? Daarna waarschijnlijk behoorlijk uitdunnen?

Wat betreft azalea aan het einde van de winter.. Bij mij verliezen ze altijd absurd veel blad en mijn azaleas staan nu echt als zielige halfdode struikjes in de tuin. Vorig jaar mij zorgen gemaakt, en in mei waren ze helemaal groen. Daar ga ik nu ook maar even vanuit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nog een azalea topic... 8 jaren 7 maanden geleden #46641

• knoep
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 348
Mooi. Goede basis vorm en met wat snoei en bedraad werk een leuke boom. Ik zou bij de volgend e verpotting wel de kluit boven de grond goed zuiver maken met een eetstokje. Als je dit niet doet ga je op termijn een zieke boom krijgen. De grond wordt dan daar zo compact dat e wortels niet goed meer kunnen functioneren. Heb aan dit probleem een boom verloren. Les geleerd, maar wel een dure les.

Maar neem er je tijd voor en doe het rustig want het is een werkje.

Nog een azalea topic... 8 jaren 7 maanden geleden #46646

• Trap
  • Trap's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 272
ja mijn gewone azaleas hier in de tuin gaan er ook beroerd uit zien in de winter. Mss in de koude kas dat er wat meer bladeren groen blijven? we zien wel! En met de bloei volgt er natuurlijk een fototje. Enja uitdunnen zal wel nodig zijn, want overal zie ik nieuwe scheuten. En vandaag heb ik gezien dat er nog scheuten naast de bloemknoppen komen. Foto in bijlage

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Nog een azalea topic... 8 jaren 7 maanden geleden #46649

• Trap
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Ja ik zou mss al eerder eens de stam boven de kluit wat beginnen opkuisen. Eens piepen naar de stam eronder.

En bedankt om u dure les te delen. We hebben graag wat les, maar laat ze niet duur zijn :silly:

Nog een azalea topic... 8 jaren 7 maanden geleden #46650

• knoep
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Zorg bij het uitdunnen dat je heel kritisch bent. Alles wat kruist weg, scheuten die recht tegen over elkaar staan weg. Bedraad goed open en je zult zien dat he tegen augustus terug een vol plateau hebt.

Wees zeker niet bang om veel weg te pakken. Als je goed.snoeit en dan bedraad dan heb je later meer plezier. Denk niet aan het resultaat van nu. En als je kan verjongen moet je dat zeker te doen. Daar bedoel ik bij, als je paralel met een dikkere tak een ieuwe scheut hebt lopen zou ik voor de scheut gaan ipv de dikkere tak.

Veel succes
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Trap, marcellucas

Nog een azalea topic... 8 jaren 7 maanden geleden #46655

• Trap
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Heb helaas al zon nieuwe scheut verwijderd, wist dit niet! En van dat vol plateau kan ik wel geloven, de boom staat hier amper een maand en ik zie al overal nieuwe kleine blaadjes die er in het begin niet waren! Ga allesinds beginnen na de bloei met alle grote bladeren te verwijderen en natuurlijk scheuten die er teveel zijn. En wat doe je met de top van de boom?

Nog een azalea topic... 8 jaren 7 maanden geleden #46658

• knoep
  • Platinum Member
  • Platinum Member
De top: niet te hard snoeien,beter goed uit bedraden en open zetten, veel licht en lucht.
Je kan erna altijd wat bij snoeien.

Naar mijn ervaring groeit de top wel fel bij jongere bomen maar bij oudere niet zo goed. Omdat ze vooral aan de basis dominant zijn.Dus altijd rustig zijn. Beter door de weeken heen eens een scheutje eruit dan direct teveel en kaal. Ook wat spitsen vormen, niet zo rond plat, als je snapt wat ik bedoel

Wat ik daar straks zei over verjongen moet niet altijd, maar als je nu bv een rechte tak hebt kan je voor de paralel scheut kiezen en daar beweging in brengen. Als je al een mooie beweging hebt moet dit niet en zeker niet voor te dikke takken.

Ik heb ook veel moeite met wat niet en wat wel snoeien dus ik bedrag eigenlijk veel meer dan moet. En erna snoei ik weg wat ik niet nodig hed. En lzg ik eventueel een draadje bij .De draad dikte voor de jonge scheuten is toch maar 1mm en met zo een rol doe je veel bomen dus echt een verspilling vind ik dat niet.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Trap

Nog een azalea topic... 8 jaren 7 maanden geleden #46778

• dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 940
aangezien het hier over azalea's gaat ik heb een beest van een azalea zie foto :p
maar kan deze gewoon in de tuin omdat ze zuurminnend zijn ?
Dan zeker gewoon met azalea mest bemesten ?

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Nog een azalea topic... 8 jaren 7 maanden geleden #46780

• knoep
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Dit is een rhododendron, zelfde familie maar geen azalea. Bladeren verkleinen niet.
Niet echt bonsai geschikt

Nog een azalea topic... 8 jaren 7 maanden geleden #46781

• dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 940
ahhh bedankt stond bij tuin azalea op t kaartje hmm dan ben ik opgelicht haha
stonden ook rhodendron maar die waren groter en grotere bladeren

Laast bewerkt: Post by dennisfranx.
Inloggen Registreren
Cron Job Starts