En je fraxinussen gaan ook dood als je niet uitkijkt. Je moet als je bomen stekt, de planten HEEL lang met rust laten. Mijn fraxinus heb ik 'voor de grap' vorig najaar in de grond gestoken. Hij loopt prima uit. Toch ga ik pas van het winter overwegen hem te lichten. Door de stek uit de grond te nemen verbreek je de verbinding die de plant heeft met de grond, en ook de toevoer van water. Stekken is zeer tricky omdat de plant een tijd geen water binnen krijgt.
De witte rand onderaan de stek is callus, een wondweefsel wat vooraf gaan aan de daadwerkelijke wortelvorming. Door ze nu uit de grond te halen verstoor je het delicate evenwicht dat de stek heeft gevonden tussen wateropname door de bast en de toevoer van water in de bodem. Als je stekken in dit stadium uit de grond neemt, of zelfs beweegt, dan is de kans groot dat de stek over een week of 2 dood is.
Stekken van berken kan prima, maar je moet stekken nemen van jonge takken, dus die nog niet verhout zijn, je moet stekpoeder gebruiken en er voor zorgen dat je 100% luchtvochtigheid houdt. Kwekers doen dit dmv een mist installatie. Zelf kan het bv via een zaaikasje. Zaaien gaat overigens eenvoudiger. Gewoon in het najaar zaad plukken als het bruin is, koel bewaren (bv in de koelkast, of in de garage) en in het vroege voorjaar (maart) in beschermde plek (vogels vinden de zaden leekker) uitzaaien.