Het is inderdaad een es, zware overstaande knoppen. er zijn diverse ondersoorten van de Es, maar waarschijnlijk is dit gewoon Fraxinus excelsior. Overigens geen onkruid, maar een prima boomvormer, uitgroeiend tot zeer zware bomen. Ze zijn ook prima voor bonsai te gebruiken, omdat ze sterk zijn en snel groeien, en bovendien inheems dus geschikt voor ons natte klimaat. Ik heb vele mooie voorbeelden op internet gevonden, punt is wel dat ze grote samengestelde (geveerd) blad hebben. Maar er is prima aan bladverkleining te werken lees ik in de literatuur. Ze gaan als jongeling wel steil omhoog, dus daar moet je direct aan werken. De jouwe is nu wel erg dun en rechtopgaand. Misschien is het een idee om verder te zoeken naar een wat meer door de natuur of mensenhanden gevormd exemplaar, gesnoeid, afgevreten oid.
Zelf ben ik nu bezig met een vrij oud exemplaar dat ruim 10 jaar geleden een verhuizing in een plantencontainer (als spontane bijgroei) heeft meegemaakt, en daarna bij mij in de tuin een vergeten bestaan leidde. Wel al eens in het verleden teruggesnoeid met het idee er nog eens iets mee te doen. Nu ik de bonsai hobby weer heb opgepakt, heb ik 'm 2 weken terug uit de container gegraven, teruggesnoeid en verpot. Hij heeft in de tussentijd een mooie dikke tweestam ontwikkeld. En nu wacht ik op uitloop op de stam. Dat kan prima, want zoals gezegd Es: is zeer sterk en verjongt gemakkelijk. Ik zal morgen wel een paar foto's posten.