Onderwerp:

Nu nog (indoor) zaaien? 8 jaren 11 maanden geleden #43329

• DavidDanner
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo allemaal,

Na een eerste mislukte poging met zaaien, wil ik nog eens proberen om mijn eigen boompjes te kweken.
Dit keer probeer ik het met iets meer kennis van zaken te starten.

Nu lees ik overal dat in de herfst zaaien het beste is en dat de bomen dan in de lente ontkiemen.
Het is natuurlijk nog net herfst, maar ook al half december, dus ik vroeg me af of het al te laat is om nu nog te zaaien, of dat het nog kan.
Misschien is het zinvol om te vermelden dat het gaat om indoorbomen.

Ik hoor graag hoe jullie experts er over denken!

Groet,
David

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nu nog (indoor) zaaien? 8 jaren 11 maanden geleden #43330

• paulsteenaart
  • paulsteenaart's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 85
Hoi David,

Ik ben geen expert, ma heb wel enige ervaring met zaaien.
Misschien moet je er even bij vermelden om welke soorten het gaat, want zaai/kiem instructies zijn anders per soort.

Buiten bomen of bomen die een kou periode nodig hebben. zouden nu buiten gezaaid kunnen worden.
wat ik zelf doe om mijn kansen te sprijden is een deel van de zaden buiten zaaien en een deel binnen.

ik ben zelf nu ook met wat zaden bezig in een kweekkastje op de vensterbank.
met verschillende resultaten, niet alles doet het evengoed.
Ik heb suc6 met Albizia (slaapboom), Eucalyptus en woestijnroos. dit zijn allemaal tropische planten, dus die goed kiemen bij warme temperaturen.

Zelf week ik meestal mn zaden minimaal 24 uur in warm water met een druppeltje kiem enzymen en heb hier goede resultaten mee..

Hoop dat je iets hebt aan mijn info.
en nogmaals plaats even de soorten die je wil zaaien mogelijk kunnen de experts je wat meer opweg helpen.

Gr, Paul

Nu nog (indoor) zaaien? 8 jaren 11 maanden geleden #43332

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
alle inheemse bomen kan je nu nog zaaien. Die hebben normaal gesproken aan 3 maanden koude periode genoeg.

Jeneverbessen hebben vaak ook een warme periode nodig voor ze koud staan. Zo heb ik nu al 2 maanden een bak met gezaaidejeneverbeszaden naast de verwarmingsketel staan. Die gaan nieuwjaar naar buiten. en de drietandsesdoorn staat al buiten.

Zie www.growingbonsai.net/breaking-dormancy-by-species/ voor het kiemproces bij verschillende soorten.

Nu nog (indoor) zaaien? 8 jaren 11 maanden geleden #43349

• DavidDanner
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Dank voor jullie reacties!

Ik zit er over te denken om een olijf te zaaien (Olea europaea). Zou dat nu nog kunnen (indoor).
Op verschillende sites lees ik dat olijven indoor het hele jaar door gezaaid kunnen worden, maar ik betwijfel dit...

Wat denken jullie?

Groet!

Nu nog (indoor) zaaien? 8 jaren 10 maanden geleden #43823

• erozie
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Leuk Paul, ik heb hetzelfde gezaaid althans ik heb de ecalyptus (rainbow) en de woestijn roos (1jr oud) en de Albiza. albiza en de ecalyptus zijn net 2 zaden per soort opgekomen Nou het probleem hoe te overleven.De adeneum (obesi en arabicum) doen het goed van de 40 zaden hebben 15 het goed overleefd en zijn nu gemiddeld 15cm hoog met een mooi bol buikje.Ik begin met zaaien altijd in december (indoor voor outdoor in februari)
vrgr erozie

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts