Hey iedereen, vraagje over het uitgraven: literatuur zegt dat uitgraven gedurende de gehele dormante periode kan, maar wanneer begint 'ie nou eigenlijk, en hoe herkennen we dat?
effectief kan je er vanuit gaan dat van het moment dat het blad vergeeld is/begint te vallen tot het moment van het openen van de knoppen een geschikte periode is.
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan late winter, omdat de planten dan weer het snelste aan het herstel kunnen beginnen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tom81, MaartenPan
Goeie vraag Maarten! Het hield mij ook bezig. Wil aankomend winterseizoen enkele vruchtdragende boompjes eg. malus, prunus spinosa, crataegus verkrijgen.
Het liefst wat oudere exemplaren zodat ik in de toekomst een keer met frezen kan starten. Daarvoor zal ik dus hoogstwaarschijnlijk boompjes moeten gaan rooien.
Toevallig heb ik nu kyonal in huis maar ik merk nooit dat het werkt. .. vaseline heb ik ook wel eens geprobeerd. . Zou super goed werken op larix. . Maar die callussen vanzelf al als gekken
Onder de grond gebruik ik sowieso niets. ..
Als ik snoei laat ik altijd een stompje staan dat moet afsterven. . Zou geen nut hebben om dat af te dekken want het moet juist afsterven. .. En als dat gebeurd is heeft de boom zelf al een barriere aangelegd tussen levend en dood dus dat hoef je om niet af te dekken. .
ik heb zelfs wel eens gehad dat er beestjes onder het afdeklaagje gingen zitten
De volgende gebruiker (s) zei dank u: fransvanberkel