Ik heb mogelijks de kans om uit een grote stenen bloembak van 4 bij 3 meter en zo 50 cm hoog een oude Mugo uit te mogen graven daar de eigenaars het aangeplante beu zijn en iets helemaal anders willen gaan doen met het ontwerp.
Normaal zou augustus wel kunnen voor den soorten maar we zijn al zo goed als half augustus en omdat ik geen stomme dingen wil doen wil ik graag beroep doen op de meer ervaren mensen hier ivm Den soorten dan.
Een yamadori is het niet. noem het maar gewoon tuinplant.....
Uitgraven moet wel lukken, zo min mogelijk de kluit aantasten. Niet in de volle zon zetten en regalmatig benevelen....
Idd gewoon overzetten. Probeer de kluit in zn geheel eruit te tillen, dan overzetten in een nieuwe kuip, niet rommelen aan de wortels en dan minimaal een jaar met rust laten.
Bedankt voor jullie input!
Ik probeer zo weinig mogelijk aan de wortels te raken, is geen echte Yamadori inderdaad maar wel een boom van zeker 40j en ruime tijd niet aangeraak misschien wel nooit dus zit veel loof aan en ik heb begrepen dat ze ook niet graag van snoeien houden of ben ik verkeerd?
hangt af van boom tot boom en hoe gezond hij is.. neem de tijd (een paar jaar) om je boom te leren kennen.. en voer nooit meer dan 1 grote ingreep uit per jaar.. (verpotten, snoei, bedraden,..)