Onderwerp:

mogelijke projecten 10 jaren 4 maanden geleden #34152

• JurianSchoenmaker
  • JurianSchoenmaker's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 1
Ik denk er over mijn Acer tot project te bombarderen, uiteraard volgens de juiste stappen. Heb deze nu een jaar in de tuin staan. Destijds gekocht bij het plaatselijke tuincentrum. Is dit een mooie, goede boom, ook qua stam? Of is dit echt een no go?

Tevens heb ik het idee om bij mijn ouders een stam beukhaag weg te halen om tot project te bombarderen. Deze zijn ongeveer 15 a 20 jaar oud met een stamdikte van ongeveer 4 a 5 cm. Nu nog 1 meter hoog. Is dit een idee?
Alvast bedankt!

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

mogelijke projecten 10 jaren 4 maanden geleden #34153

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Mwa..
Wat maakt een goede bonsai..

- Mooie wortelvoet (Onzichtbaard)
- Interessante stam (mwa..)
- Mooie tapsheid in de stam (Mwa)
- Fijn vertwijgde kroon (time will tell)

Het heeft wel een mooie kleur takken, en fijn blad wat wellicht kan verkleinen.

Geen supermateriaal. Leuk om te oefnen

Bekijk voor je drastische stappen neem of de plant een ent op een onderstam is, en hoe de wortels erbij staan (Mooi verdeeld, minimaal 8 wortels op gelijke hoogte die je kan gebruiken voor wortelvoet?)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: JurianSchoenmaker

mogelijke projecten 10 jaren 4 maanden geleden #34157

• dea
  • dea's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 901
Ik zou m laten staan en bij een kweker een ander exemplaar halen met betere door LB genoemde punten.

mogelijke projecten 10 jaren 4 maanden geleden #34159

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
een ander punt om in de gaten te houden; Der mooie acer bonsai die je langs ziet komen hier en dar, hebben een stam van vele cm dik, denk 10, 15cm. Dus niet zulke jonge plantjes..

mogelijke projecten 10 jaren 4 maanden geleden #34162

• Matje
  • Matje's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 87

JurianSchoenmaker schreef : Ik denk er over mijn Acer tot project te bombarderen

Mijn mening?

Mooi aangelegde voortuin, maar die acer had ik niet op die plek gezet omdat ie waarscgijnlijk nog een stuk groter wordt en dit voor in de tuin niet zo mooi staat, het neemt dan het zicht op de rest van de tuin weg, hier zou dit dus een projectje worden.

Ik zou zeggen na de zomer stevig mesten met een meststof met een hoog kalium gehalte en een laag stikstof gehalte, dit om hem stevig de winter in te laten gaan en zo heeft ie veel kracht om volgend jaar uit te lopen.
Dan vroeg in het voorjaar verplaatsen naar je achtertuin, plaatsen in de volle grond, wortels vooral aan de onderzijde van de kluit inkorten en een tegel eronder, zodat de wortels gedwongen worden te spreiden.
Als ie dan aanslaat en groei laat zien, zou ik eind april, begin juni een marcot plaatsen op die linker tak en de rest van de boom ongemoeid laten.
Eind juni, begin juli, marcot verwijderen en in een pot plaatsen (boom 1) en deze een jaar of twee laten groeien.
In het najaar (volgend jaar) stevig terug snoeien tot boven de eerste zijtak. Uiteraard het hele seizoen goed bemesten.
Na de snoei dan de hele winter rustig nadenken of er echt potentie inzit en dan ook besluiten of je hem in het voorjaar oppot of nog een jaar in de grond laat doorgroeien.
Zelfdenk ik dat de takken te hoog zitten en je hem na de stevige snoei beter nog een jaar laat groeien, waarschijnlijk krijg je dan meer nieuwe uitloop verder onder op de stam en dus meer takken om uit te kiezen.
Of het een ent is, heb je dan al lang en breed in de gaten.
Als het een ent is kun je ervoor kiezen om nog eens een tak te marcotteren en eventueel met de onderstam (als andere soort) ook verder te gaan, je hebt in dat geval dan al drie bomen uit deze.

Uiteraard hebben de gemarcotteerde takken ook enkele jaren nodig voor het echt wat gaat worden, maar voordeel is dat je je optimaal op de wortelvoet kunt richten.

Maar ik ben ook nog maar een beginner.
Precies dit verhaal, ben ik zelf ook met een acer aan het doen.
Verleden jaar een marcot gezetdie aangeslagen is en dit jaar heb ik een tweede genomen. Hier een link naar dat topic:
LINK ACER MARCOT
De volgende gebruiker (s) zei dank u: JurianSchoenmaker

Laast bewerkt: Post by Matje.

mogelijke projecten 10 jaren 3 maanden geleden #34563

• JurianSchoenmaker
  • JurianSchoenmaker's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 1
Bedankt voor de tips. Plant is inmiddels verhuisd naar achter in, bij het raam. Tijdstip niet ok., maar het kon even niet anders. Ben er op aan het oefenen geslagen met bedraden, gewoon om te proberen, dit heb ik namelijk nooit eerder gedaan. Leuk om te doen, maar degelijk lastig

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Laast bewerkt: Post by JurianSchoenmaker.

mogelijke projecten 9 jaren 5 maanden geleden #40282

• KeimpeDeVries
  • KeimpeDeVries's Profielfoto
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Een hele leuke boom om te oefenen in je tuin, echter dat grind in je tuin doet mij pijn aan het hart. maarja dat is een mening van mij

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts