JurianSchoenmaker schreef : Ik denk er over mijn Acer tot project te bombarderen
Mijn mening?
Mooi aangelegde voortuin, maar die acer had ik niet op die plek gezet omdat ie waarscgijnlijk nog een stuk groter wordt en dit voor in de tuin niet zo mooi staat, het neemt dan het zicht op de rest van de tuin weg, hier zou dit dus een projectje worden.
Ik zou zeggen na de zomer stevig mesten met een meststof met een hoog kalium gehalte en een laag stikstof gehalte, dit om hem stevig de winter in te laten gaan en zo heeft ie veel kracht om volgend jaar uit te lopen.
Dan vroeg in het voorjaar verplaatsen naar je achtertuin, plaatsen in de volle grond, wortels vooral aan de onderzijde van de kluit inkorten en een tegel eronder, zodat de wortels gedwongen worden te spreiden.
Als ie dan aanslaat en groei laat zien, zou ik eind april, begin juni een marcot plaatsen op die linker tak en de rest van de boom ongemoeid laten.
Eind juni, begin juli, marcot verwijderen en in een pot plaatsen (boom 1) en deze een jaar of twee laten groeien.
In het najaar (volgend jaar) stevig terug snoeien tot boven de eerste zijtak. Uiteraard het hele seizoen goed bemesten.
Na de snoei dan de hele winter rustig nadenken of er echt potentie inzit en dan ook besluiten of je hem in het voorjaar oppot of nog een jaar in de grond laat doorgroeien.
Zelfdenk ik dat de takken te hoog zitten en je hem na de stevige snoei beter nog een jaar laat groeien, waarschijnlijk krijg je dan meer nieuwe uitloop verder onder op de stam en dus meer takken om uit te kiezen.
Of het een ent is, heb je dan al lang en breed in de gaten.
Als het een ent is kun je ervoor kiezen om nog eens een tak te marcotteren en eventueel met de onderstam (als andere soort) ook verder te gaan, je hebt in dat geval dan al drie bomen uit deze.
Uiteraard hebben de gemarcotteerde takken ook enkele jaren nodig voor het echt wat gaat worden, maar voordeel is dat je je optimaal op de wortelvoet kunt richten.
Maar ik ben ook nog maar een beginner.
Precies dit verhaal, ben ik zelf ook met een acer aan het doen.
Verleden jaar een marcot gezetdie aangeslagen is en dit jaar heb ik een tweede genomen. Hier een link naar dat topic:
LINK ACER MARCOT