Onderwerp:

Granaatappel 10 jaren 6 maanden geleden #32760

• EdwinKappers
  • Onderwerp Auteur
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Ontvangen bedankjes 1
Afgelopen week granaatappels gekocht. Zaden uit de appels gehaald. Deze inmiddels gezaaid. Benieuwd of deze gaan kiemen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Granaatappel 10 jaren 6 maanden geleden #32766

• Matje
  • Matje's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 87
Have fun ermee!

Zelf heb ik verleden jaar een aantal pinus, sequoia en wisteria zaadjes geplant, dit zijn nu kleine plantjes van 10-15 cm hoog.

Hartstikke leuk vind ik het om te zien dat ze groeien. Als ik hier over 20 jaar een mooie bonsai van heb, weet ik precies hoe oud hij is en kan ik zeggen dat ik hem helemaal zelf opgekweekt heb.

Dus nog eens: veel plezier ermee

Granaatappel 10 jaren 6 maanden geleden #32775

• cetinel
  • cetinel's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 118
succes,heb ik een tijdje geleden ook gedaan en ze zijn opgekomen...dus het kan prima!

Granaatappel 10 jaren 6 maanden geleden #32778

• EdwinKappers
  • Onderwerp Auteur
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Ontvangen bedankjes 1
Ben echt benieuwd of het gaat lukken. Heb over verschillende methodes gelezen en heb nu ook een paar van deze geprobeerd. Inderdaad leuk om een boom vanaf de basis te kweken. En als het mislukt koop ik gewoon weer nieuwe granaatappels. Heb ze vaak genoeg in huis voor sap en dergelijke.

Hoe hebben jullie de zaadjes laten ontkiemen? Ik heb een aantal tussen watten gedaan en een aantal gewoon in de potgrond

Granaatappel 10 jaren 6 maanden geleden #32780

• Matje
  • Matje's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 87
Ik had bij een grote zaden leverancier zaden bestelt, deze volgens de bijgevoegde beschrijving in zand gedaan en af en toe omgeroerd, vond dit al raar en zijn ook nooit opgekomen, omdat ik er veel bestelt had en niet alles in eens gebruikt heb ik vervolgens een aantal zaden gewoon in stekgrond gedaan, in het najaar en op een beschutte plek gezet.
Eigenlijk verder weinig aangedaan omdat ik er ook weinig vertrouwen in had.
Maar in het voorjaar zat er wat veel onkruid in wat ik weg ben gaan halen en tot mijn verbazing waren ze uitgekomen.

Dus ik denk dat ik je niet echt uit ervaring een goed advies kan geven.

Granaatappel 10 jaren 6 maanden geleden #32781

• Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 247
Ik heb zelf het nodige aan zaailingen staan.

Van Vreeken:
- Zwarte dennen. Volgens de bijlage in een bakje rivierzand met z'n allen en ze kwamen verbazingwekkend snel op. Zijn inmiddels afzonderlijk in potjes geplaatst. Ik weet niet meer hoeveel zaden het precies waren, ik denk dat 2/3 opgekomen is.
- Chinese jeneverbessen. Zelfde recept, er is nog niets van opgekomen.
- Acer Buergerianum. Ook in een bak met zand. Is ook nog niets van opgekomen - maar dat klopt. Die gaan over een tijdje de koelkast in voor een paar maanden.

Gekregen van Dick:
- Witte dennen. Hebben een paar maanden in de koelkast gestaan. Zijn er recent uitgehaald, tot nu toe zijn er twee opgekomen.

Verder nog een paar eiken en kastanjes. Stond in potjes buiten, maar droog. Ben ik een beetje vergeten water te geven in de winter, er is maar weinig van opgekomen. 4 eiken tot nu toe, geloof ik.

Wat moet je d'r allemaal mee, denk ik wel 'ns. Ik denk niet dat ik er tijdens dit leven nog echt mooie bonsai van kan maken. Maar ach, het kost bijna niks en het is leuk om te zien groeien.

Overigens lijken watten me niet echt geschikt. Wordt zo'n gedoe als dat vol zit met haarwortels en je ze wilt verpotten.

Granaatappel 10 jaren 6 maanden geleden #32796

• EdwinKappers
  • Onderwerp Auteur
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Ontvangen bedankjes 1
Kun je gewoon je eigen bos aan gaan leggen Auk met zoveel bomen.

Zaadjes op watten heb ik wel eerder gedaan. Is puur voor het ontkiemen. Zodra het zaadje ontkiemt, stop je het alsnog in bijvoorbeeld stekaarde. Las dat dit ook met granaatappel kon. Ben benieuwd welke op gaan komen, watten of degene die al in een potje in de grond zitten

Granaatappel 10 jaren 6 maanden geleden #32799

• DickVanDreven
  • DickVanDreven's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 82

Auk schreef : Gekregen van Dick:
- Witte dennen. Hebben een paar maanden in de koelkast gestaan. Zijn er recent uitgehaald, tot nu toe zijn er twee opgekomen.

.

Twee stuks uit 100 zaden is niet erg groot resultaat. Ik heb mijn zaden nog in de koelkast liggen. Moeten een dezer dagen ook maar eens de zaadbak in. Ik laat t resultaat wel zien (als ik resultaat boek natuurlijk)
Maar met dit soort kiem percentages heeft het er schijn van dat mijn bboom voornamelijk vogel- en muizenvoer produceert.

Laast bewerkt: Post by DickVanDreven.

Granaatappel 10 jaren 6 maanden geleden #32801

• Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 247

DickVanDreven schreef :

Auk schreef : Gekregen van Dick:

.

Twee stuks uit 100 zaden is niet erg groot resultaat. Ik heb mijn zaden nog in de koelkast liggen. Moeten een dezer dagen ook maar eens de zaadbak in. Ik laat t resultaat wel zien (als ik resultaat boek natuurlijk)
Maar met dit soort kiem percentages heeft het er schijn van dat mijn bboom voornamelijk vogel- en muizenvoer produceert.

Kan natuurlijk ook aan mij liggen hoor. Niet koud genoeg? Ik heb wel een koelkast thermometer aangeschaft en het in de gaten gehouden. Misschien toch iets te vroeg er uit gehaald? Of misschien gewoon nog even wachten?

Granaatappel 10 jaren 6 maanden geleden #32802

• cetinel
  • cetinel's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 118
ik heb de zaden uit de granaatappels gehaald,ze uit hun besjes geduwd,gespoeld en paar daagjes laten drogen,daarna gewoon gezaaid in zaai en stekgrond...

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Saar

Laast bewerkt: Post by cetinel.
Inloggen Registreren
Cron Job Starts