Ik had ze bij mij in de tuin op 20-30cm uit elkaar staan de afgelopen 3 (?) jaar. Toevallig heb ik gisteren een bak planten uit de grond gehaald en naar mijn 'moestuin' buiten de stad gebracht om daar door te groeien.
Als je ze veel ruimte geeft, in volle zon, kunnen ze na 4 jaar al >2m hoog zijn (Persoonlijke ervaring). Ze worden dan ook snel dikker. Mooier is het wellicht om ze iets meer aandacht te geven. Ik zou in jouw geval het gros van de hoofdwortel verwijderen, en inplanten boven een bariere zodat de wortels zijdelings moeten groeien (Wel een beetje grond tussen wortel & barriere houden tegen uitdrogen).
Nu is overigens ook het moment om je waarschijnlijk nog vrij dunne sprieten, van beweging te voorzien. Je kan hier heel extreem in zijn! Geen foto's bij de hand van het soort bochten wat ik er in heb gezet, maar denk: Een stengel van 40cm hoog, waarvan de top helemaal naar beneden gebogen is, en weer omhoog komt aan de andere kant van de plant. (Dat wordt overigens een heel klein boompje, waar alleen aan het uiteinde 2 of 3 appeltjes mogen groeien. Die laat ik nog 3 jaar in de volle grond om de basis op te dikken. Het uiteinde moet sierlijk dun blijven).
Zie ook
www.growingbonsai.net/nebari-creation-with-seedlings/