Onderwerp:

malus ,sierappel 10 jaren 8 maanden geleden #30588

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Nice! Leuk resultaat!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

malus ,sierappel 10 jaren 8 maanden geleden #30590

• cetinel
  • cetinel's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 118
het begin is er he...

malus ,sierappel 9 jaren 8 maanden geleden #37955

• cetinel
  • Platinum Member
  • Platinum Member
de sierappelkes staan op ontspruiten,ze zitten her en der in kleine bloempotjes(zo van die kleine vierkante )en ik wil ze dus ergens planten waar ze es flink kunnen groeien dit jaar...vollegrond dus.
maar:hoe dicht/ver zet je die uiteen?? ik wil ze graag samen op een plaatsje planten,maar tis nie de bedoeling dat ze dooreenzitten na het seizoen....
aan de andere kant zijn ze nog zo klein da het wel onzin is(ik heb altijd plaatstekort)om ze een halve meter uiteen te planten voorlopig...
ik wou een perceelke vrijmaken,daar 2 grote vloertegels(60 x60) ingraven en daarop de malusjes planten...

mijn gedacht was om ze op die manier een aantal seizoenen in vollegrond flink te laten groeien,naarmate de groei kunnen ze verder van mekaar geplant.kzou wel elk jaar es uitgraven en de wortelkes"onder haanden nemen"...

malus ,sierappel 9 jaren 8 maanden geleden #37957

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Ik had ze bij mij in de tuin op 20-30cm uit elkaar staan de afgelopen 3 (?) jaar. Toevallig heb ik gisteren een bak planten uit de grond gehaald en naar mijn 'moestuin' buiten de stad gebracht om daar door te groeien.

Als je ze veel ruimte geeft, in volle zon, kunnen ze na 4 jaar al >2m hoog zijn (Persoonlijke ervaring). Ze worden dan ook snel dikker. Mooier is het wellicht om ze iets meer aandacht te geven. Ik zou in jouw geval het gros van de hoofdwortel verwijderen, en inplanten boven een bariere zodat de wortels zijdelings moeten groeien (Wel een beetje grond tussen wortel & barriere houden tegen uitdrogen).

Nu is overigens ook het moment om je waarschijnlijk nog vrij dunne sprieten, van beweging te voorzien. Je kan hier heel extreem in zijn! Geen foto's bij de hand van het soort bochten wat ik er in heb gezet, maar denk: Een stengel van 40cm hoog, waarvan de top helemaal naar beneden gebogen is, en weer omhoog komt aan de andere kant van de plant. (Dat wordt overigens een heel klein boompje, waar alleen aan het uiteinde 2 of 3 appeltjes mogen groeien. Die laat ik nog 3 jaar in de volle grond om de basis op te dikken. Het uiteinde moet sierlijk dun blijven).

Zie ook

www.growingbonsai.net/nebari-creation-with-seedlings/

malus ,sierappel 9 jaren 8 maanden geleden #37962

• cetinel
  • Platinum Member
  • Platinum Member
als barrierre ging ik dus die grote(restant van onzen bouw)vloertegels ingraven.
het is ook de bedoeling om ze inderdaad meer "shwung" te geven...
ik zal es fotos nemen van de sprietjes....dan kan ik volgend jaar vergelijken :P altijd leuk om na een flink aantal maanden het verschil te zien.

malus ,sierappel 9 jaren 8 maanden geleden #37983

• cetinel
  • Platinum Member
  • Platinum Member
de jongelingen....

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

malus ,sierappel 9 jaren 8 maanden geleden #37984

• cetinel
  • Platinum Member
  • Platinum Member
nog een paar..

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.

malus ,sierappel 9 jaren 7 maanden geleden #38159

• stevens
  • stevens's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 64
Leuk hoor
voor mij is dit zo een beetje een deja vu van wat ik zelf in het verleden ook heb gedaan en ik moet toegeven zo een zelf opgekweekt boompje geeft extra voldoening als je het Tot iets moois ziet uitgroeien.
ikzelf ben jaren geleden een in het arboretum van bokrijk gaan wandelen en heb aldaar verschillende malus appeltjes verza eld en van die vervolgens net zoals jij ze opgekweekt tot boompjes het voordeel daarvan was dat ik verschillende soorten had en daarvan heb ik er 2 overgehouden die ik als bonsai opkweek 1 malus profusion in rechtopgaande stijl die mooie roze bloemen maakt en bordeaux blad heeft en daarna mooie mimi rode appels en 1 malus halliana in cascade stijl die dan weer witte bloemen en zijn typische meer ovale grotere rode appels heeft dus net weer wat anders binnen een verzameling en toch heb je zo 2 verschillende bomen van eigenlijk dezelfde soort.
Verder heb ik er dan nog eentje die ik 3 jaar geleden als cadeautje (eigenlijk meer als grap) van mijn vrouw had gekregen ,zij kwam die toevallig tegen in een lokaal plantenschopje.
Hij had een lelijke ent halverwege de stam maar ik zag er wel wat potentieel in en heb hem vorig jaar dan maar gemacoteerd vlak onder de verdikte ent en dit voorjaar opnieuw opgepot en vanaf nu zal ik dan maar proberen om hem ook als bonsai te vormen maar dit zal nog wel een tijdje duren vooraleer dit echt een schoontje word (naar mijn normen dan).
maar ondertussen genieten wel maar van dit proces.
Deze laatste heeft dan weer als typische dat hij 2 kleurige appels produceerd (geel met rood).
dus wel leuk zo 3 verschillende malusen
verder moet ik wel even ter info bij melden dat de 2 die ik zelf uit zand heb opgekweekt wel verschillende jaren hebben nodig gehad vooraleer ze begonnen te bloeien dus in dat opzicht zal je misschien wel wat geduld moeten hebbende die van jou

Laast bewerkt: Post by stevens.

malus ,sierappel 9 jaren 7 maanden geleden #38160

• cetinel
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Ja da het wel wat jaartjes zal duren ben ik me bewust,en ondertussen kan il duchtig oefenen want der zijn wel stuk of 15 zaailingen

malus ,sierappel 9 jaren 6 maanden geleden #39059

• cetinel
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Vandaag een deel van de malusjes uit hun gezamelijk bakje gehaald en opgepot
Gelijk maar aan baby bending gedaan..
Eigenlijk moeten ze in vollegrond komen, maar daar nog geen plaats voor vrij kunnen maken voorlopig,ze moeten het dus nu even nog een paar maanden in bakjes doen.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.

Laast bewerkt: Post by cetinel.
Inloggen Registreren