Onderwerp:

malus ,sierappel 10 jaren 10 maanden geleden #29127

• cetinel
  • cetinel's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 118
iemand ervaring met het zaaien van sierappeltjes?
of een idee welke soort het hier betreft?

ze zijn ongeveer de grootte van een kers..

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

malus ,sierappel 10 jaren 10 maanden geleden #29131

• AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Ontvangen bedankjes 188
geen idee, sorry

ik heb wel lang getwijfeld vorige week om een malus te kopen met appeltjes ter grote van een erwt.. misschien neem ik volgende keer eentje mee..

zaaien zoals elke andere appel zou ik zeggen, maar een pre-bonsai / starter voor shohin kan je al kopen vanaf 50€
De volgende gebruiker (s) zei dank u: cetinel

malus ,sierappel 10 jaren 10 maanden geleden #29133

• cetinel
  • Platinum Member
  • Platinum Member
dank voor je antwoord!
ik ga het dan proberen denk ik.
mijn zoon heeft anderhalf jaar geleden een gewone appel gezaaid,dis is nu bijna anderhalve meter,zal dit jaar wel nog een flink stuk groter worden,maar daar moet ik afblijven van hem :silly:
het zal wel een stuk langer duren,daar ben ik me van bewust,maar ik moet echt nog heel veel leren en dat wil ik doen door veel te oefenen,en als ik oefen op iets van 50 euro,en ik die verbrod dan vind ik dat heel erg zonde...

ik vind het trouwens wel meevallen met die supertrage groeials je zaait ,ik heb amandelen en zo gezaaid bijna 2 jaar geleden,en die staan toch ook al meer dan een meter hoog...en als er van die zaailingen es wa sneuvelen vind ik het nie zo erg dan wanneer een gekocht exemplaar door onkunde eraan gaat.
nu ben ik wel redelijk goed met planten,dus het opkweken zal niet zo heel veel probelemen opleveren veronderstel ik.
tis bonsai waarin in nog een hele verse groene ben...
afgezien daarvan had ik van iemand die een malus in zijn tuin had staan gehoord dat die daar nooit zaailingen van heeft onder de boom,terwijl dat met de gewone appels wel het geval is...maar er zitten wel pitten in de appelkes,dus ik hoop dat het toch wel gaat

malus ,sierappel 10 jaren 10 maanden geleden #29135

• AlexW
  • AlexW's Profielfoto
soort die ik bedoelde is zoals deze qua grootte van vrucht (weet niet of deze wel een malus is, is gewoon als voorbeeld van grootte van vrucht)

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Laast bewerkt: Post by AlexW.

malus ,sierappel 10 jaren 10 maanden geleden #29137

• cetinel
  • Platinum Member
  • Platinum Member
ziet er wel zo uit....wel vrij grote bladeren nog he,of lijkt dat maar zo omdat de vructen zo klein zijn..zou het een aronia kunnen zijn??(kweet nie welk blad die hebben)

malus ,sierappel 10 jaren 10 maanden geleden #29139

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Je kan ook even rondkijken. Pootgoed (2 jaar oude zaailingen) van malus kan je al voor een paar euro krijgen. Zie ook www.bonsaiempire.nl/forum/koop-en-verkoo...-sylvestris-starters .

En bij boomkwekers kan je ook wat andere planten krijgen. Daar heb ik laatst voor een tientje per stuk malussen gekocht, iets van 5cm dik, paar meter hoog. Waren omgewaaid en hadden geruime tijd plat gelegen, met nu opschieters uit de stam. Die ga ik in maart ophalen.

Dat bespaart je een boel tijd, en het zaaien en opkweken tot een twee jaar oude plant is niet zoveel aan te leren voor een ervaren plantenzaaier zoals je bent.

malus ,sierappel 10 jaren 10 maanden geleden #29140

• AlexW
  • AlexW's Profielfoto
is vooral omdat de vruchten zo klein zijn.. ik denk dat dit boompje niet niet veel hoger dan 10cm is

malus ,sierappel 10 jaren 10 maanden geleden #29145

• cetinel
  • Platinum Member
  • Platinum Member
@leatherback.
even rondkijken,ikke??ge kent mij duidelijk nie..als ik da ga doen(en rondkijken doede nie bij 1 zaak he :whistle: )dan ben ik failliet vrees ik...ik ben veel te enhousiast en te impulsief,das geen goede combi as ge nie echt veel geld te besteden hebt...
en ik hoefde helemaal geen malus,kheb al gewoon sierappelkes staan in de tuin,maar ja die hebben een entknobbel..
en tijdens een tripje zag ik deze appelkes(die ik anders ook al miljoenen keren heb tegengekomen)en ik nam een dozeke mee...
en zo heb ik een heleboel planten opgekweekt,waarvan ik heel impulsief zaadjes in de grond stak,zonder me af te vragen waar die voor moest dienen later...en das allemaal nie zo erg,als het planten zijn die buiten kunnen...maar ik heb er ook heel veel die binnen moeten overwinteren,en da word steeds lastiger wegens steeds meer en steeds groter :dry:
en bij deze dacht ik:bwaah,die kunnen dan gewoon buiten blijven...
ik ben ook een hele slechte in dingen verkopen later...dus geef ik wel veel weg,maar ook dat vind ik steeds moeilijke...dan ziet ge da ze der nie voor zorgen zoals het hoort,of dan is die dood...en dàn komen ze vragen of je der nog hebt,foert! nee...

kortom:mij moete echt nie op pad sturen.....das echt gevaarlijk.

malus ,sierappel 10 jaren 10 maanden geleden #29161

• AlexW
  • AlexW's Profielfoto

Sharimiki schreef : Appelboompjes uit zaad opgekweekt geven later lang niet altijd vruchten.

te maken met bevruchting?

malus ,sierappel 10 jaren 10 maanden geleden #29178

• cetinel
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Sharimiki schreef : Appelboompjes uit zaad opgekweekt geven later lang niet altijd vruchten.

sierappeltjes meestal wel,een en ander heeft vooral met kruisbestuiving te maken.
maar daar gaat het me nu nie echt om...kwil da gewoon es proberen.

Inloggen Registreren