Midden-mei was ik
op de vuilstort
en heb daar een sering weg gehaald. Die is goed terug gekomen, en heeft zelfs al een eerste bedrading gehad van het zomer. Om de volgende stap te maken heb ik hem vandaag uit de grond gehaald. Omdat ik geen jaren bezig wil zijn met deze plant, heb ik eea drastisch aangepakt. Belangrijk om te realizeren: Wat ik hier gedaan heb is potentieel dodelijk voor de plant:
- Als er strenge vorst komt kan de kluit schade oplopen
- Als de plant niet heel gezond is, kan de plant niet meer herstellen van de ingreep
Waarom ik dit gedaan heb: De kluit die er aan zat was te groot om bruikbaar te zijn, in combinatie met het feit dat het niet mijn ideale plant is, en ik geen jaren bezig wil zijn om vervolgens de kluit extreem terug te halen, waarna de plant alsnog niet overleeft. Ook kan ik de boom goed beschermen tegen vorst & is de boom goed gezond. Overigens: Ik had niet beseft dat de dikste wortel zo dik was
OK, foto's:
De sering uitgegraven. Het takje rechtsonder op de voorste stam is het nivo tot waar de klomp in de aarde zat. Tevens een zij-tak afgezaagd. De afgezaagde tak is te vergeven, en zet ik in de verkoophoek
Slachting. Grootste deel van de aarde uitgespoeld, en de helft van de wortels afgezaagd.
Sering opgepot, dit wordt waarschijnlijk de voorkant.