Onderwerp:

Mijn takken op pot :-) (reactie + kleine Update) 11 jaren 7 maanden geleden #18378

• AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Ontvangen bedankjes 188
als deze binnenkort de volle grond ingaan begrijp ik je wel..

wel niet vergeten dat die er staat.. anders zal je man wel zagen dat er plots een knaller van een treurwilg in je tuin groeit :p

ik denk dat mijn vrouw ook niet blij zou zijn moest ik die 2 sequoia's uit het oog verliezen in de tuin :p

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by AlexW.

Mijn takken op pot :-) 11 jaren 7 maanden geleden #18379

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541

Lady Erebus schreef : h
Wat betreft het aanstampen van de grond. Dat doe ik zoiezo niet ik leg een laag aarde in de pot (met een kuiltje erin wat groot zat is om geen wortels te kunnen beschadigen), zet de stek er voorzichtig in, schuif voorzichtig wat aarde richting de stek met wortels strooi er nog wat aarde overheen, geef hem water, strooi er nog wat aarde omheen, geef weer wat water en ga zo maar door tot hij voldoende aarde heeft.

Dat is in deze mijn manier om de stek op aarde te zetten. Gebeurd dus heel voorzichtig en door het water word de aarde vanzelf wel aangedrukt en hoef ik me volgens mij ook geen zorgen te maken over afbreken van wortels?!?!

je moet je nog steeds zorgen maken, want deze wortels zijn heel broos. De wortels die je nu in de foto laat zien, kan je allemaal in een klap kwijt zijn als je je potje scheef houdt, en de stek verdraait zich, of een wind vlaagje duwt er tegenaan. Wilgen groeien als kool, dus die maakt wel weer nieuwe wortels aan. Maar het blijft een risico, steken in water en overzetten naar de grond.

Mijn takken op pot :-) (reactie + kleine Update) 11 jaren 7 maanden geleden #18380

• LadyErebus
  • LadyErebus's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Ontvangen bedankjes 29

AlexW schreef : wel niet vergeten dat die er staat.. anders zal je man wel zagen dat er plots een knaller van een treurwilg in je tuin groeit :p

Ik denk dat dat wel mee zal vallen bij mij. Mijn vriend is ook helemaal gek op bonsai (voornamelijk op het zien van de bonsai maar goed).
Ook komen de wilgen volgend jaar in de voortuin precies voor het raam dus uit het oog verliezen word onmogelijk hahahahaha :P.

En ja wat Leatherback net ook al zei een treurwilg is een water liefhebber dus hoe natter deze bomen staan hoe lekkerder ze het vinden.
Daarom vind je ze voornamelijk ook op plaatsen waar water is zoals bijvoorbeeld een meer of een vijver.
Daarom denk ik ook dat ik ze gewoon ook op potgrond laat staan ook als bonsai.
Des te natter blijft de grond en ik hoef me bij een wilg ook niet druk te maken dat ik teveel water geef hahaha.

Technisch en logisch gezien een perfecte boom voor mij.

Greetzzzz

Mijn takken op pot :-) (reactie + kleine Update) 11 jaren 7 maanden geleden #18381

• AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 188
dat valt eigenlijk wel nog mee.. mijn engelse veldiep is ook een legendarische drinker, maar deze staat in pure akadama.. ik geef die wel elke dag ruim water.. maar die is perfect gelukkig en loopt lekker uit..

Mijn takken op pot :-) 11 jaren 7 maanden geleden #18382

• LadyErebus
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Ontvangen bedankjes 29

leatherback schreef : je moet je nog steeds zorgen maken, want deze wortels zijn heel broos. De wortels die je nu in de foto laat zien, kan je allemaal in een klap kwijt zijn als je je potje scheef houdt, en de stek verdraait zich, of een wind vlaagje duwt er tegenaan. Wilgen groeien als kool, dus die maakt wel weer nieuwe wortels aan. Maar het blijft een risico, steken in water en overzetten naar de grond.

De wilgen staan binnen dus een windvlaag lijkt me stug en ik ben wel voorzichtig met wat ik doe.
Sterker nog ik ben zo gesteld op mijn stekken dat ik boos zou worden op mezelf als er een wortel af zou breken maar we zien het wel.
1 van de 3 stekken verliezen vind ik niet zo heel erg ik heb er nog 2.
vandaar ook dat ik er 2 op aarde heb gezet en 1 op water.
En als ik ze buiten zet moet ik even kijken waar geen wind staat en zet ik ze zoiezo uit de wind op een beschutte plek.
De stek die op water staat blijft dan trouwen ook nog binnen totdat hij wel stevig genoeg is.

Ik weet ongeveer wat ik doe en als ik twijfel doe ik iets niet.

Wel lief by the way dat je er aan denkt Leatherback.
Kan alleen niet altijd goed verwoorden wat en hoe ik iets doe dus "vergeet" ik sommige dingen ook te vermelden ( ook hetgeen wat wel van belang kan zijn).

Greetzzz And thx

Mijn takken op pot :-) 11 jaren 7 maanden geleden #18547

• Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 131
Lady E,

Stek in de grond, bamboestok in de grond steken en stek aan vast maken.
Krijgt de wind geen kans.
Laat je de stek voorlopig buiten in een plastic pot, dan ook een bamboestok door de potbodem heen een eindje de grond in, staat alles probleemloos stevig vast!
Veilig voor stek èn wortel! ;)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: LadyErebus

Mijn takken op pot :-) 11 jaren 7 maanden geleden #18558

• LadyErebus
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Ontvangen bedankjes 29
@ Hank,
Kan ik dan de wortels toch niet beschadigen. Want je zegt dat het veilig is voor
stek en wortel maar ik kan niet zien waar de wortels zich bevinden.
Loop ik dan geen risico dat ik toch een wortel afbreek?

Grtzzz Lady E

Mijn takken op pot :-) 11 jaren 7 maanden geleden #18559

• Reddevil
  • Reddevil's Profielfoto
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Ontvangen bedankjes 78
Hoi Lady

Ik ben ook bezig met wilgen, gewoon omdat het leuk is en om te leren.

Ik heb er 5 in een emmer staan met potgrond, en die emmer staat weer in een andere emmer vol met water. Ik zien nog geen vooruitgang aan de stekken maar dat word hopelijk beter als het warm weer blijft.

De wilg die alleen in een pot staat heb ik eerst een paar weken in een potje water gehad. Toen de wortels door de bast kwam heb ik hem in een pot met grond gezet. Deze pot staat ook in het water, zoals je weet wilgen houden van water.
Ik hoop dat het nog gaat lukken met m'n wilgenbos.

Veel plezier nog met jou stekken.

Groeten Reddevil

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Mijn takken op pot :-) 11 jaren 7 maanden geleden #18560

• LadyErebus
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Ontvangen bedankjes 29
Hey Reddevil,

Ziet er leuk uit en volgens mij gaat het wel goed met je wilgen.
bij mijn wilgen gaat het hard ze beginnen aardig wat uitschieters te
Krijgen. 2 van de 3 wilgen zijn bij mij al aardig aan het uitlopen.

Zal vandaag weer eens wat foto's maken en posten.
Grtzzz Lady E

Mijn takken op pot :-) 11 jaren 7 maanden geleden #18562

• Jman
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 2
Heb ook eens een poging gezet om met en wilg te werken, grappig genoeg heb ik exact dezelfde techniek gebruikt als reddevil (pot in pot). Staat nu een kleine week opgepot en begint ook al kleine wortels aan het oppervlak te maken (rest kan ik niet zien uiteraard...)
Zal een van de dagen ook eens foto uploaden.

Inloggen Registreren