Denk dat iedereen wel een boompje heeft waar je alles op probeert en alles mee doet.
Ik heb 2 seizoenen geleden een aantal planten uit het tuincentrum gehaald om van alles mee te doen en te kijken hoever je kan gaan enz.
Deze kleine Juniperus is zo'n kruipende kuipplant van nog geen tientje geweest.
Ben begonnen met kijken of die 'how to' filmpjes en 'hoe begin je met bonsai' filmpjes werken....
Ze eindigen meestal met een startplant, bedraad, , redelijk heftig gesnoeid en in een keer in een kleiner potje gepot.
Voor beginners wel veel lol dat snap ik maar de vraag hoelang houdt zo'n plantje het vol?
In dit geval durf ik met zekerheid te zeggen dat ik 99% van het loof en takken heb weggesnoeid en zeker ook zoiets aan wortels (anders paste die natuurlijk niet in dat kleine potje)
De boel bedraad, gevormd en verpot.
Top afgedekt met keto en mos en Oh ja een stukje gejinned en shari gemaakt.
Eerste seizoen..... dat ging niet zo lekker hoop tak sterfte, bruin loof enz. ( hij was groter) dus in een klein kasje gezet in de schaduw op een tray met natte akadama en regelmatig beneveld.
In de winter met de andere shohin in een groter kasje gezet en als het heel koud werd onderin een waxine lichtje gezet om de temperatuur net boven het vriespunt te houden.
Vorig seizoen begon die te groeien eigenlijk weinig mee gedaan wel uit de wind gehouden en toen het zo warm was in de schaduw. Eind zomer de boel weer een beetje gekortwiekt en de linker kant eraf gehaald en jins van gemaakt.
Eigenlijk gaat het wel lekker nu, de wortels komen uit het potje boven en onder die heb ik net maar afgeknipt en nieuwe mos erop.. Verpotten komt later wel een keer.
Nog een beetje in vorm gezet en de de jins en shari wat bijgewerkt en ik denk dat ie het wel goed gaat doen dit seizoen.
Kortom ik denk dat het een kwestie van geluk en nazorg is als je zoveel dingen tegelijk doet bij en plant.
Maar goed is het in ieder geval niet.. wel weer wat van opgestoken.
Ben wel blij dat ie het nog doet.
Juniperus procumbus nana, 15 cm hoog vanaf de potrand.