wordt een mooie klassieke boom Jason.
Is nog een zeer jonge boom nu, dat zie je aan de schors, maar Larix heeft de eigenschap om daar vrij snel veroudering op te zetten.
Ik heb gisteren nog een larix terug gezien van hetzelfde kaliber die ik doorverkocht heb aan iemand een tiental jaar geleden, en die heeft nu een echt oude schors.
Een tip voor de bonsailiefhebbers die iets in volle grond kunnen zetten:
Larix is een snel groeiende soort die zich ertoe leent om zelf snel een goeie startplant te kweken.
Je koopt standaard larix haagmateriaal en zet dat in volle grond, eerste twee jaar laten doorgroeien en dan jaarlijks snoeien naar lagere takken als je meer beweging in de stam wil krijgen. Wil je een shokan zoals Jason heeft gekocht snoei je alleen de krachtige groei weg en maak je een nieuwe rechtopgaande top. Na 6 tot 8 jaar in volle grond heb je dan start materiaal van hetzelfde kaliber.
Ik krijg soms de opmerking van leden van de club "ik ben daar te oud voor" en 7 jaar later zeggen ze dat nog, maar dan hadden ze er ondertussen al wel gekweekt.
Je moet er gewoon zin in hebben om het te doen, verder maakt het niets uit. Wordt het niks, ben je daar ook niks aan kwijt, wordt het wel wat heb je goedkoop startmateriaal.
Het is maar een tip hè.
Groeten Luc.