Hoi & welkom!
Ben zelf paar jaar bezig, 'bonsai' wil ik het nog niet noemen maar het is leuk om met bomen en planten bezig te zijn. Goedkope plantjes om te oefenen, check!
De uitverkoophoek is mijn favoriet. Wat misschien ook wel een tip is: marktplaats. En dan niet om een bonsai te kopen (tenminste, dat soort bedragen ga ik er zelf voorlopig nog niet aan uitgeven), maar ga op zoek naar mensen die hun tuin gaan leegruimen. Kan je vaak zelf oudere struiken / bomen uitgraven voor niets. Meestal vraagt men alleen geld voor Japanse Esdoorns. Beukenhagen en buxus vind je vaak, maar alles wat een houten stam vormt kan geschikt zijn. Ben je wel even bezig, ook afwachten of alles het overleeft maar dan heb je iets van 'omtrek en uitstraling'. Vind het zelf wel lastig om de wortels uit te dunnen, hele stammen lijken het wel,, maar steeds een beetje en wie weet.
Of kijk in je eigen tuin. Bij de buren. Eenmaal bevangen is geen wandelingetje door de wijk hetzelfde.
Ik heb nu paar jaar oude zaailingen, tuincentrumplantjes, uitverkoop en wat flinke jongens via Marktplaats. Maar verwacht dan geen schitterende bonsai zoals je op deze site ook vaak ziet. Dat kan jaren duren, als het al lukt. Maar dan ben je in elk geval lekker bezig zonder dat het 100-en of 1000-en euro's kost. Nu ik het meeste in leven wist te houden, trakteer ik me volgend jaar maar eens op een 'echte' pre-bonsai van een goede kweker.
Dit jaar trouwens helemaal niets gedaan aan de bomen en struiken, werd ernstig ziek, maanden in isolatie gelegen en mijn vrouw heeft alleen water gegeven. Maar dat is voor de boompjes eerder een pluspunt denk ik. Die misten de aandacht minder dan ik.
Begin nu voorzichtig met herstel en kijk nu ook voor het eerst weer hier. Bonsai is voor de lange adem...en krijg daar weer beetje vertrouwen in. Snap trouwens dat je vingers jeuken, maar dit weekend prutsen...er komt een hittegolf aan. Zomer toch al niet de beste tijd maar als we straks 30+ hebben dan loop je wel risico's. Maar ach. Als je het te pakken hebt, dan heb je het te pakken. Dus ga los maar wees voorbereid op wat dode plantjes.
Ow, de tips hierboven, veel lezen, boeken, internet en zeker van de 'oude' garde hier (die posten foto's en geven uitleg waar je bijna van in zwijm valt), goud waard!