Ik heb voor mijn bank en mijn palen thermowood den gebruikt. Dat heeft duurzaamheid klasse 1 a 2. Zoals veel soorten hardhout. Het leeft zeer weinig. Ook wel opletten bij zagen en vijzen want het split snel en breekt rapper op een noot dan niet thermisch behandeld hout.
Mijn banken zien er zo uit.
Ik heb planken gebruikt van +/- 2,2 op 9 cm. En ook zoals op je tekening wat tussengelaten.
De poten zijn ook die maat met onderaan nog een verdikking waar ik inox draadstangen heb ingeboord die chemisch verankerd zijn in betonblokken.
Op de draadstangen zit telkens een vloot en moer. Voordeel is dat ze geen contact maken met de grond en het was makkelijk om alles pas te zetten.
Achteraan hangt het aan mijn tuinschermen.
Wat je ook ziet zijn de stekkers, als je driehoeken maakt zorg je voor extra stevigheid, dat kun je soms zien in dakconstructies.
Mijn poten staan een 50 cm van elkaar en door telkens de driehoeken is het zeer stevig.
Door dat de planken ook kort liggen en niet lang heb je ook al minder kans dat ze doorbuigen. Leg je ze lang heb je minder werk, maar dan zou ik dikkere planken nemen.
Ik als het kan, bij gelijk welk hout je neemt en je wilt er je werk van maken en hebben dat ze lang meegaan, vijs de bovenste planken dan van onder, anders blijft er daar water staan en zijn dat de eerste plekken die beginnen rotten.
Als je vragen hebt roep je maar.