laat ik dan even een voorbeeldje geven:
BPost schreef : Aha nu snap ik het, als ik het goed begrijp moet ik dus eerst aan de hand van wat foto’s worden beoordeeld of ik hier wel recht van spreken heb, of ik er wel bij mag horen. Dat wat er dan op die foto’s staat doet er schijnbaar niet helemaal toe want ik zie hier toch regelmatig bomen voorbij komen die niet door de eigenaren zelf maar hoofdzakelijk door hun leraren worden gevormd. Niets mis mee want als je zelf het talent niet of niet voldoende hebt kun je zo altijd nog wat bijleren. Dat je dan een beetje loopt te pronken met andermans veren vergeten we dan maar even. Waar ik dan wel veel moeite heb is dat er hier een klein groepje heren aan het bepalen is wie wel of niet bij de club mag horen. Mijn doel was hier alleen wat van mijn ervaringen te delen niet om andermans ego’s in de weg te staan.
Ook ik volg les en heb een paar bomen die ik samen met mijn lesgever heb gevormd, snoeien, bedraden etc doe ik altijd helemaal zelf en dan word de boom eerst besproken wat de opties zijn voordat er overgegaan word tot het vormen zelf ook als ik het er niet mee eens ben dan zeg ik dat eerlijk en word er gekeken naar wat ik dan wel wil het zijn tenslotte mijn bomen, zoals u aangeeft leer ik daar inderdaad een hoop van maar om nou te zeggen dat ik dan geen talen zou hebben ben ik het niet mee eens en de meeste bomen vorm ik gewoon zelf... tuurlijk is er ruimte voor verbetering en ga ik nu mijn 4e jaar in met de hobby en zal ik (hopelijk) steeds meer inzicht krijgen om mijn projecten te blijven verbeteren.
natuurlijk heeft niet iedereen even veel talent of aanleg voor artestieke inzichten daar ben ik het wel mee eens.
kijk eens naar schilderen dat kan ook niet iedereen die dat doet als hobby even goed maar door het te blijven proberen zal iemand hier uiteindelijk toch beter in worden en steeds mooiere dingen kunnen maken.
tuurlijk zoals met alles zijn er nog de mensen die simpelweg wel talent of aanleg voor bepaalde dingen hebben en vanaf het eerste schilderij prachtige dingen kunnen maken, prachtig kunnen zingen zonder zanglessen, een instrument kunnen bespelen, goed zijn in bepaalde sporten en ga zo maar door.....
dit vertaald naar bonsai zijn er natuurlijk dus ook talenten die zelf de mooiste bomen kunnen vormen zonder hulp en kunnen anderen dat leren door dit veel te doen met vallen en opstaan en door het samen te doen met iemand die de ervaring of het talent wel heeft kan je dus onwijs veel leren en als je de boom zelf bedraad, snoeit, vezorgt etc maar de vormgeving samen met iemand doet
(ervan uitgaande dat iemand op les zijn/haar persoonlijke voorkeuren aangeeft en dus ook de verschillende mogelijkheden bespreekt, ervan leert, en dan overgaat tot het vormen zelf) wil ik dit zelf dit niet perse pronken met andermans veren noemen dan mag van mij iemand evengoed trots zijn op zijn of haar boom en snap ik dat iemand dat wil delen met andere hobbyisten !
koop je voor veel geld een boom geef je deze enkel water en wat voeding en huur je iemand in om hem te onderhouden dan is dat natuurlijk een heel ander verhaal maar volgens mij is er op het forum niemand te vinden die dit op deze manier doet........
tevens is niemand verplicht zijn bomen te delen met het forum...... wel zal het tonen van uw werk bijdragen aan de geloofwaardigheid van de gedeelde kennis vind ik.
Niemand hier bepaalt of iemand erbij mag horen of niet en als het "clubje" wat u aanhaalt zou stoppen met reageren of plaatsen van dingen het forum wel kan sluiten omdat het dan helemaal een dooie boel zal worden met alleen maar onbeantwoorde beginners vragen over malsai die er slecht aan toe zijn.