Hallo allemaal!
Inmiddels lees ik al tijden mee hier, ik zal mij nu maar eens -zeer uitgebreid- voorstellen.
Afgelopen winter werd ik plots gegrepen door het bonsai-virus. Was een beetje aan het zoeken naar leuke zaadjes voor in de tuin, iets aparts om te telen, doorklikken en een halve nacht bonsaifilmpjes gekeken. Eerlijk gezegd had ik er een verkeerd beeld bij, stokoude, wijze Japanner, staart een paar uur in trance naar nog oudere boom, knipt 2 blaadjes af en terug naar de tempel sereen zitten wezen.
Ik ben zeer geïnteresseerd in alles dat groeit en bloeit, als kind al tropisch aquarium, sinds jaar of 10 gek met mijn tuintje, vogeltjes, hertje in het bos, buizerd langs de snelweg, fantastisch allemaal. En nu dus bonsai. Wat jammer dit ik al 46 ben! Had al zaailingen tot mooie bomen kunnen opkweken. Mijn ambities zijn niet overdreven groot hoor. Als ik de bomen en reacties van jullie zie, tja, eredivisie of hoger, ik trap net tegen een balletje. Ik vind het gewoon erg leuk om alles te zien groeien en ontwikkelen. Dus voorlopig zal het vooral beetje aanklooien met struikjes en zo zijn.
Laatste jaar heb ik bijna het hele forum gelezen geloof ik, ook de Engelstalige, half YouTube gezien, schapje met boeken. Over soorten, grondmengsel, technieken, alles kan je vinden, bekijken of nalezen. Maar wat ik écht moeilijk vind is het eenvoudig 'zien' van een bonsai in een struikje of boom. Prop ik niet gewoon een klein struikje in een potje? Is het bonsai vanwege het potje waar hij in staat? Internet en boeken vol met prachtbomen, maar loop ik naar buiten naar mijn Japanse esdoorn die al een jaar of 6 in een grote pot staat...tja. Ik weet het niet. Nu is die esdoorn wel veilig tot ik het gevoel heb dat ik weet wat er mee te doen, zo heb ik mijn vriendin beloofd
. Ik ga er voorlopig ook geen kapitalen aan besteden. Van tuincentrum, uit eigen tuin gehaald, braakliggend terrein afspeuren en ook behoorlijk wat zaaien. Dus tja, een monumentale boom gaat er echt nog niet inzitten. Misschien over een jaar of 10.
Helemaal enthousiast ben ik trouwens over groepjes, bosjes, en landschapjes. Voor zover het geen Vietnamese kitsch is dan. En als beginneling kan dat erg leuk zijn denk ik. Heb inmiddels een aantal haagbeukjes in verschillende maten gekocht, meest met kale wortel, dus dat wordt nog even een dingetje. Zou natuurlijk langzaam aan moeten doen maar ik wil in het voorjaar toch echt een bos planten. Wel nog in een diepe bak, zit ook te denken om er paar dicht bij elkaar te zetten en enigszins apart te houden, in half afgeknipte potjes of zo, dan met beetje substraat er overheen voor het zicht. En dan paar jaar voorzichtig verkleinen, herschikken en zo. Leuk wat miniplantjes, rotsen of mos erbij. Dat maakt bonsai trouwens nog mooier, ook accentplantjes, potjes, zelf aan de gang met cement, op vakantie stenen meenemen, uit de trein naar de bomen en bosjes kijken, het heeft echt mijn blik veranderd.
Nog even paar projectjes:
- Mijn enige 'echte'aankoop, op de open dag bij Lodder, ulmusje voor 7,-. Klont klei, amper wortels maar verpot en groeide deze zomer als kool. De takken zitten wel raar gedraaid om de kruin heen, zal wel de teelmethode zijn, maar daar gaat aan gewerkt worden.
- Had al jaar of 6 struik rozemarijn staan, nou, die heeft het geweten dit voorjaar. Lijkt als bonsai natuurlijk nergens op,, maar groeit en bloeit goed in zijn potje. In leven houden was dit jaar de ambitie.
- Dwergkwee,krentenboompje, paar soorten jeneverbes, allemaal flink gesnoeid en in grote pot, kijken volgend voorjaar.
- Berkje yamadori! Ben benieuwd of hij uitloopt in het voorjaar
- Gezaaid: valse christusdoorn (elk jaar tuin vol peulen), judasboom, iep, esdoorn, sequoia, soort conifeertje. Ach sommigen zijn niet echt geschikt maar leuk om ze te zien groeien. En misschien t.z.t. in landschapje of zo.
- Nog paar struikjes, maar die zijn om snoeien en bedraden te oefenen.
Nou dat was een heel verhaal! Bedankt voor het lezen, ga nog even uitvogelen hoe ik foto's kan uploaden en lees weer gezellig met jullie mee!