Ik heb een artikel gelezen, een jaar geleden ongeveer, die stelde dat alle huidige potvormen fout zijn.
Plantenwortels groeien in een omgekeerde pyramidevorm: van breed (boven) naar smal (beneden) of juist in een werkelijke piramidevorm, smal bovenin en breed onderin.
Omdat wortels een zo breed mogelijke spreiding zoeken, zou een ronde vorm het beste voor de boom zijn. In een ronde zitten geen hoeken die langer of korter vochtig blijven, de hele bodem droogt daardoor gelijkmatig en er zullen geen wortels zijn die langdurig nat staan ten opzichte van de rest.
Bonsaipotten zijn allerminst ideaal voor planten, sterker nog, in de regel zijn de volgende punten aangemerkt als negatief: te kleine pot, te weinig substraat, te weinig water retentie (in de natuur droogt een bodem in een week, bij ons in een halve/hele dag), gesloten wanden. Dat is een feit. Als je sterke groei wilt, dan is de volle grond het beste, met als tweede plaats een veel te ruime pot. De truc is echter om het toch voor elkaar te krijgen in een bonsaipot. Dat zou niet gaan zonder korrelig substraat en bedachtzaamheid.
Over poreusheid van potten hebben we het eerder gehad mbt verdamping en koeling. Misschien dat je dat gemist hebt, ik weet ook niet of dat in dit topic behandeld wordt of dat we het er ergens anders over gehad hebben. Mijn ervaring is dat halfgelakte keramiek of ongelakt keramiek prima werkt. Ik bezit zelf geen 'echte' bonsaipotten op het moment, enkel wat klei potjes uit de winkel en zelf gegoten cement potten. Die lijken het ook prima te doen, maar ik moet de zomer nog door komen. Het idee van 'air pruning' is iets wat nu pas in de horticultuur wordt toegepast, maar wat al jaren de klok slaat in bonsai: wortels worden blootgesteld aan teveel lucht, ze drogen uit en sterven, daarvoor in de plaats komen kleinere wortels, herhaal dat proces een aantal jaren, en je houdt enkel hele fijne en kleine wortels over.
Omdat vrijwel elke wortel die transformatie kan doormaken, vind ik wortels afknippen ook erg contraproductief klinken. Zodra ze afgeknipt zijn, kunnen ze niet meer veranderen in zogenaamde 'feeder' wortels. Dus tenzij het niet in de pot past, zou ik dat afknippen niet doen.