Tom Haest schreef : Interessante kijk.
Het zal wel nooit helemaal hetzelfde zijn, japan ligt meer in het oosten, europa meer in het westen. Maar hoe dichter bij de evenaar, hoe warmer natuurlijk. De mensen in het zuiden van frankrijk zullen msh wel beter resultaat boeken dan wij in belgie en nederland omdat het er warmer is en meer zon.
Maar, het maakt niet uit of een land Wester of Ooster ligt. Het gaat erom welke invloeden op een land worden uitgeoefend en theoretisch is er van west naar oost op dezelfde breedtegraad, geen verschil. Er komt pas verschil als het blijkt dat er een warme zeestroom is, een aanlandig of aflandige wind waait, aan de loef- of lijzijde van een berg ligt, welke winden er überhaupt waaien, of er een hoog- of laagdrukgebied ligt etc. Dichter naar de evenaar wordt natuurlijk wel warmer
.
Ik heb een best grove fout gemaakt. Japan is veel meer nog naar het zuiden uitgestrekt dan ik dacht. Het zuidelijkste uiteinde ligt rond Marokko. Ik had een redelijk beeld in mijn hoofd en toen ik opzocht of het klimaat redelijk matchte met dat van Frankrijk, dacht ik het goede beeld in mijn hoofd te hebben, maar dat was niet zo (en ik had maar een snelle blik op de kaart).
Japan ontvangt dus veel meer geconcentreerde zonnestralen (vergeet niet, elke zonnestraal heeft dezelfde kracht. Het ligt alleen aan de stand van de aardas en of de zonnestraal rechter of schuiner invalt. Hoe schuiner de aarde staat, hoe groter oppervlak één zonnestraal moet verwarmen en hoe minder sterk hij lijkt. Hij is namelijk net zo sterk, maar moet meer energie verdelen over het grote oppervlak dan een loodrecht zonnestraal (en als resultaat wordt het op een rechtere zonnestand warmer, omdat het minder energie hoeft te verdelen)) dan ik dacht. Je kunt dus zeggen “sterker”. Daarmee is redelijk mijn theorie verworpen, wat ik wel jammer vind, maar geen ramp is.
In mijn eerste bericht wilde ik meer een ander punt maken, waar ik compleet van af gedwaald was door mijn plotselinge opwinding over een theorie die niet eens blijkt te kloppen (oké, ik ben een beetje teleurgesteld
), dat met de gegevens dat het land zo uitgestrekt is, je niet echt kan spreken dat Japan altijd meer zonne-energie krijgt, want een deel krijgt net zoveel zon gemmiddeld als wij krijgen en een ander krijgt net zoveel als Noord-Afrika. Best wel veel verschil dus.