Ik zie het zo:
Stel, je kunt niet tekenen en hebt geen ervaring in het hoe-en-wat, maar wil graag leren tekenen. Anders gezegd, je wil graag een kunstenaar worden en waarschijnlijk je eigen stempel ergens op drukken. Omdat je goed wilt kunnen tekenen, moet je les hebben. Ookal heb je aanleg, je zult nog steeds les moeten hebben van een meer-ervaren persoon, om die aanleg te ontwikkelen. Als je geen aanleg hebt, zal het misschien moeilijker gaan dan bij mensen die wel aanleg hebben (relatief gezien, want ik denk dat meer mensen geen aanleg hebben dan andersom), maar het is nog steeds leerbaar.
Als je het dan eenmaal goed kan, kun je er je eigen draai aan gaan geven.
Vb.:
Ik kan niet tekenen. Ik ga dus op les, waar ik op hoog niveau een gezicht leer te tekenen met alles erop en eraan. Als ik dan eenmaal een perfect realistisch gezicht kan tekenen, kan ik er mijn eige rare draai aan geven en de neus op de plek van de mond zetten.
In het geval van bonsai:
Ik leer hoe een boom vormgegeven wordt (dat kan gedaan worden door mensen op jouw bomen te laten werken, of door zelf onder begeleiding te werken). Ik ben uiteindelijk goed genoeg dat ik zonder hulp een mooie boom kan neerzetten. Oftewel, ik kan uit startmateriaal mijn eigen draai aan een boom geven en mijn eigen stempel erop drukken. Natuurlijk zijn dan de eerdere bomen niet per se mijn complete eigen creatie, maar dat hoort bij het leerproces, waardoor je later je eigen stempel ergens op kan drukken. Natuurlijk zal vaak een deel van de stijl van jouw meester doordringen, maar dat is vrijwel altijd zo met alle dingen die men leert.
Dat “over laten aan experts” is dus alleen het leerproces. Ik ben het er mee eens dat het dan misschien niet jouw volledig eigen kunst is, maar maakt het uit? Is een gekochte Van Gogh, nog steeds in het bezit van Van Gogh? Wordt een Van Gogh minder mooi als het in bezit is van iemand anders dan hijzelf? Heeft een Van Gogh minder waarde voor een kunstenaar, dat hij in bezit heeft, omdat hij het niet zelf heeft gemaakt? Heeft een bonsai minder, emotionele, waarde, omdat iemand anders aan heeft gewerkt?
De grens ligt. waar jij hem wil trekken. Mijn mening daarover is dat je eerst moet leren wat het is en hoe het moet, voordat je zelf op eigen houtje iets doet (en het daarna kunst of professioneel noemt). Je mag van mij een twijgje in een pot zetten als dat jouw grens is, maar ga niet zeggen dat het kunst is of een proffesionele bonsai, want dan heb je niet het leerproces doorgronde.