bedankt voor de reacties,was er inderdaad een tijdje niet...maar de lente komt eraan en het kriebelt weer...
het was vooral groeien wat mijn gevallekes moesten doen voorlopig,dus der viel niet zoveel te melden,vandaar.
de struik is zeker weten geen tomaat of peper,de besjes zijn nog geen cm in doorsnee,tis een wintergroene struik die al bij de buurman stond toen wij hier begonnen met bouwen(zeven jaar geleden)
ondertussen ben ik er achter wat het is ook:Pernettya mucronata.kokedama had het dus goed gezien,tis een gaulthera soort.
het struikje was onderaan kaal en op zo een 35-40 cm begint de "kruin"
het zat geplant bij de vijver en had tot mijn verrassing een heel compact wortelgestel
alleen zijn de stammetjes toch nog redelijk dun(dikste is zo een 2 cm onderaan.
bovendien heb je een mannelijk en vrouwelijk exemplaarnodig om besjes te krijgen lees ik...nu staat er bij de buurman nog een struikje van(maar die stammetjes waren niet mooi dus die had ik laten staan)maar ook die heeft besjes.....dus ofwel stond er ergens nog een mannelijk exemplaar(er waren al redelijk wat struikjes uitgegraven en meegenomen door anderen)ofwel heeft buurman (is ondertussen verhuisd,huis is verkocht)indertijd mannelijk en vrouwelijk exemplaar tesamen bijeen geplant.
als het een plant is die mooi terug te snoeien is en weer goed uitloopt dan vind ik het niet erg als het geen besjes zou hebben later,of ik koop ergens alsnog een mannelijk exemplaar
kheb ook een stukje van een rhododendron uitgestoken,ook met dezelfde bedoeling,terugsnoeien en proberen iets leuks van te kweken..
ik zal als het licht is eens een foto van de stam en de kluit nemen....