Wat Knoep erg stoort, is juist iets waar ik niet so veel problemen mee zie. Ja, er zit een zaagsnede in de kroon, maar dat hebben heel veel bomen. Daar is eventueel een iets langere sahri uit te vormen. De takken die er in de top zitten zijn goed ontwikkeld, en er zit een eerste vorm in. De stam is voorzien van mooie bast; Het is duidelijk al een oudere boom.
Ik kan de knoppen niet goed zien, dus het is lastig in te schatten in hoeverre deze boom al stabiel/gezond in de pot is geworteld. Ik zou zeker in elk groeipunt een paar goed ontwikkelde knoppen willen zien voor ik aankoop zou overwegen. Het is een oude grote den. Uitgraven en in een pot zetten is daar echt een meerjarenplan voordat overleven zeker is.
Ik zou hem iets rechterop zitten, omdat de boom nu wel erg ver overhangt (De top van de stam hangt nagenoeg buiten de pot). Dan moet de linkertak wel iets anders komen te staan. Het is jammer dat het loof zo ver van de stam zit. Ik had liever nog een extra zijtak gezien op deze eerste, linker, tak.
Maar voor de rest is hij al in een redelijke stijl, en moet je vooral de vertakkingen verfijnen om de kroon wat dichter te maken. In de juiste handen is dit over 5-10 jaar een hele mooie boom, denk ik.