Uit de diverse reacties zie ik twijfel of je uit tuincentrum spul iets kan maken. De indruk wordt gewekt alsof pre-bonsai materiaal uit zichzelf een beter resultaat garandeert. Daar ben ik het niet mee eens. Het enige voordeel wat ik kan zien is dat het loof van groenblijvers wellicht wat dichter op de stam zit, en dan misschien (!) de wortels beter onderhouden zijn. Om te laten zien wat je kan doen met tuincentrum materiaal, hierbij een stuk pootgoed (Je weet wel, met een kluit in zo'n net), welke ik afgelopen zomer onder handen heb genomen. Aankoop lag rond de 8, 9 euro (3 planten voor 20, waarvan dit de grootste was). Het is uiteraard een plant in begin stadia van bonsai, dit is progressie over circa 8 maanden:
Chameacyparis pootgoed bij aankoop juni 2012. In een bak met water gezet om de kluit goed te verzadigen. Na een uurtje er uit gehaald, een uurtje laten staan om uit te laten druipen en daarna voorzichtig de kluit uit elkaar gehaald voor het oppotten.
Na het uitdunnen de plant in een wijde schaal gezet, met een goed vocht vasthoudend substraat (50% organisch, 50% poreuze keramische korrels type 'Foetsie-bah'). De hoofdtakken geselecteerd welke stammen moeten worden, en bedraad. De kroon grof uitgedunt, er op gelet dat max 50% van het loof gesnoeid werd. Verder uitdunnen pas als de plant geworteld is:
Chameacyparis boompje na oppotten, uitdunnen, augustus 2012
Chameacyparis pre-bonsai Jan 2013, klaar gemaakt voor eerste groeiseizoen, om het loof te laten uitvullen. Hierbij aan het einde van de zomer de loofpartijen ver uitgedunt. Inmiddels heb ik 2 weken geleden de boom ontdraad, en alle groeipunten uitgedunt zodat er vooral in de kroon actieve groei is, tot de tak-uiteinden weer nieuwe groeipunten hebben.