Haha, en nu ga je een compleet ander advies krijgen..
Het idee is in principe prime, maar koop deze boompjes niet online. Je wilt zelf de juiste plant selecteren. Dus ga bij een tuincentrum of bij een boomkweker langs. Leg uit wat je zoekt. Waarschijnlijk kom je dan in een rommelhoek terecht.
ik ben geen voorstander van het direct maar pre-bonsai te gaan kopen en daar 100E voor neer te leggen. Als je gaat beginnen moet je een heleboel leren. Al was het maar de plant in leven te houden, en te verpotten. Dus koop een paar sterke planten (jeneverbes, veldesdoorn, taxus) welke wat mishandeling aankunnen, en welke je meteen in een schotel kan zetten om mee te werken en te leren. Andere planten op de groei kopen is een goed idee. Doe dat tegelijk.
Belangrijkste is de wortelvoet. Als de plant alleen maar aan een kant wortels heeft, of maar een of 2 dikke wortels heeft is dat niet ideaal. Verder wil je een plant met een taps toelopende stam. En bij jeneverbes/naaldbomen wil je loof dat lekker dicht op de stam staat. Ga hiermee gewoon aan de gang. Als je dan over een jaar of 2 gevoel hebt voor het in leven houden, vormen en verpotten kan je gaan denken aan duurdere bomen. Dan weet je ook beter wat jij belangrijk vind in een boom, en waar rekening mee te houden.
Mijn advies: Selecteer zelf je planten, kies planten waar je meteen mee aan de slag kan, en die een stootje kunnen verdragen. Leer hier de basis technieken op. Dan kan er een leuke bonsai uitkomen, maar is het geen ramp als de boom op 10 augustus als je terug bent van 3 weken Spanje als een droog stengeltje in de tuin staat. Pas daarna gaan nadenken over andere planten.
Oh, en planten met blote wortel: Ik haal vrijwel alle wortels van de plant af, voor ik ze terug zet. Hoe extreem ik dat doe kan je in diverse draadjes op het forum wel zien. BV
www.bonsaiempire.nl/forum/basis-techniek...a-zaailing-voortgang