Hallo forumleden,
Ik stel me graag even voor.
Mijn naam is Joey, 27 jr. en kom uit Tiel.
Jaren geleden kwam ik in aanraking met Bonsai.
En na mijn eerste boompje zonder succes weg te zien kwijnen, ben ik enkele jaren gestopt.
Toen ik echter, zoals zovelen denk ik, bij tuincentrum weer opnieuw verliefd werd kon ik het niet laten.
Ik heb besloten om het eens opnieuw te proberen met enkele bonsai die redelijk makkelijk te krijgen zijn.
- Carmona Microphylla, gekocht in tuincentrum.
- Serissa Foetida, Meegenomen van de Kerstmarkt in Oberhausen.
- Ficus Retusa, online besteld.
Ik ga mijn best doen om met deze boompjes eerst te leren hoe of wat, en hopelijk boek ik dit keer meer succes. Vooral het water geven was moeilijk, hield het boompje veel te nat. Probeer het nu volgens vele tips en informatie uit naslagwerk beter te doen. Ik merk dat ik erg fanatiek ben als beginner.
Ik wil niet te vroeg juigen, mij eerste bonsai die ik nu een paar weken heb,de Carmona heeft wat blad afgestoten, maar maakt tegelijkertijd nieuw loof aan en de nieuwe scheut zet door. Ook bloeit hij mooi:) Hopelijk betekent dit positief nieuws.
De Serissa is bekend om het afstoten van blad bij stress en heeft dit ook wat gedaan. Echter zie ik ook hier dat er weer jonge blaadjes doorzetten.
De Ficus Retusa zal binnenkort arriveren:))
Ik probeer nu water te geven door de grond gematigd vochtig te houden, door met mijn vinger te voelen of de grond aan de oppervlakte uit begint te drogen, als deze nog vochtig is sla ik een gietbeurt over.
Ik merk dat het soms een dag, en soms twee dagen duurt voordat ik moet gieten. Ik giet met gekookt water wat ik een dag laat staan alvorens te gieten. We hebben hier hard water.
Ik hoop dat ik dit goed aanpak.
Bijgaand enkele fotootjes, de boompjes staan in glaswerk, bovenop een laag kiezel met daaronder een laagje hydrokorrels met water voor de luchtvochtigheid. Ik las dat dit goed is voor de boompjes.
Mochten er nog tips zijn hoor ik die graag, ik kijk er naar uit om verder te leren.
Groeten,
Joey