Er zijn wel degelijk verschillen in niveau in de bonsaiwereld, maar veel hangt ook af van wat je wil bereiken met je hobby. (als je het voor sommigen nog wel een hobby kan noemen) En er zijn inderdaad ook verschillende manieren om met beginners om te gaan. Laten we het er maar op houden dat ik voorstander ben van een directe no-nonsens aanpak, niet rond de pot draaien, en direct vertellen waar het op staat. Al de rest is wat mij betreft tijdverlies.
De uitleg dat je beginners beter uitlegt waarom iets een stok in een pot is, of wat er scheelt aan hun werk, is ook niet zo eenvoudig te beantwoorden daar ze dikwijls het inzicht niet hebben dat daar voor nodig is. Bonsai leer je niet op een week of maand, dat stopt eigenlijk nooit. Laten we maar zeggen dat de eerste honderd jaar de moeilijkste zijn.
De reden waarom je zo weinig professionelen advies ziet geven op internetfora is ook vrij simpel, ze verdienen er nu eenmaal hun kost mee. Als ze alles haarfijn gaan uitleggen op internetfora, hoeft ook niemand meer op cursus te gaan hé. En ik ben er vrij zeker van dat zij die wel op internetfora gaan kijken, ook wel eens met leedvermaak achter hun scherm zitten.
Om af te sluiten; ik vind het jammer dat sommigen een vooroordeel vellen over het BonsaiCafé forum. Het is zeker niet het gemakkelijkste forum voor beginners en nieuwelingen. En ik geef eerlijk toe, het kan soms wat eleganter aan de man gebracht worden. Maar sommige mensen hebben ook bijzonder lange tenen als het over hun eigen boompjes gaat. Ze voelen zich dan ook dikwijls persoonlijk aangevallen, terwijl dat helemaal niet nodig is. Daarentegen zijn ervaren mensen soms vergeten dat ze ook ooit met bonsai begonnen zijn met heel beperkte middelen. Aan beide kanten kanten geleerd worden. Maar qua ervaring is het toch wel een sterk forum dacht ik.
Maar genoeg gezeverd, gelukkig is er dan ook voor iedereen een vrije keuze om te gaan en staan waar ze willen op het internet. Iedere diertje zijn pleziertje zullen we maar zeggen.