de vuurdoorn en de hinoki gaan voor een paar jaar de tuin in om te groeien en aan te dikken.. de cotoneaster wordt semi cascade dus blijft in zen pot en de punica blijft voorlopig ook in zen potje..
heb ze allemaal gewoon wat opgekuist en enkele onnodige takken weggedaan, maar niet te veel..
naar wat ik heb opgezocht zou moeten blijken dat:
vuurdoorn snel een dikke stam kweekt en snel groeit
cotoneaster snel groeit
pinuca normaal groeit
hinoki snel groeit
hetgeen ik wel het meeste naar uitkijk om de groei van te volgen en naar latere vorming toe is wel de hinoki.. deze is nu nog maar zo'n 10cm hoog, maar wil deze gerust in mijn tuin laten staan tot ie zo'n 50cm is en opvormen tot informeel rechtopgaand.. ik vind het een knappe soort met heel leuk loof.. ben benieuwd wat ze bedoelen met snel groeien.. mijn Leyland cypressen in mijn tuin zijn dit jaar zo'n 50cm gegroeid.. als de hinoki nog maar 1/3 hiervan groeit op 1 jaar ben ik al enorm onder de indruk..
de vuurdoorn wordt ook informeel en ben ook wel benieuwd hoe die gaat groeien.. deze is nu al zo'n 40cm hoog, maar is nog maar 1cm dik.. maar wel vol zijtakken en staat nu vol besjes..
mijn vrouw vindt het wel ok zo.. en vindt het blijkbaar ook leuker om zo jong materiaal te zien evolueren.. maar ze weet ook wel dat ik dan binnen enkele jaren dan wel eens een witte of zwarte den van enkele honderen euro's zal aanschaffen